Skip to content

Nieuws

Clubhouse stijgt in populariteit

Sinds een aantal weken is er een ‘nieuw’ sociaal netwerk wat razendsnel in populariteit stijgt: Clubhouse. De sterke groei in gebruikers is opmerkelijk, omdat het nog een bèta-versie van de app betreft die alleen beschikbaar is voor de iPhone. Daarnaast kan niet iedereen zomaar gebruik maken van Clubhouse; je komt in eerste instantie op een wachtlijst te staan of je moet het geluk hebben dat je door een bekende wordt uitgenodigd. Ondanks die exclusiviteit staat de app momenteel op de eerste plek in de Nederlandse App Store! Bij TALK ABOUT vragen we ons af hoe dit nieuwe sociale netwerk voor PR en communicatie doeleinden kan worden ingezet. Wat is Clubhouse en liggen er kansen voor onze klanten? TALK ABOUT’er Mirjam dook in de app!

Wat is Clubhouse en hoe kun je het gebruiken in je communicatie-strategie?

Clubhouse is ontstaan in april 2020, maar sinds een aantal weken wordt de app pas echt populair. Maar wat gebeurt er dan in die app? Clubhouse is een social media app waarbij alleen audio wordt gebruikt. Je kunt het zien als een clubhuis met verschillende kamers (rooms), waarin in iedere kamer over een ander onderwerp wordt gepraat. Je kunt een kamer binnengaan en naar het gesprek luisteren, maar er zelf ook aan deelnemen. Je kunt een vraag stellen of reageren op een opmerking. Een soort live podcast dus. Terugluisteren is niet mogelijk, je moet er op het moment zelf bij zijn. Dat maakt de gesprekken ook wel vluchtig, zeker in tegenstelling tot andere social media. 

Wanneer je bent aangemeld voor de app is het wachten tot je binnengelaten wordt. Dat ging bij mij vrij snel, binnen een half uur zat ik erin. Leden krijgen een melding als een bekende van hen zich aanmeldt en met hun (zeer beperkte aantal) uitnodigingen kunnen ze iemand toelaten. Wat meteen opvalt is dat iedereen zijn eigen volledige naam gebruikt (dat wordt ook aangemoedigd bij de aanmelding), het voelt daardoor heel ‘echt’ aan. Je praat met echte mensen, zonder filters of special effects.  

Bij het eerste gebruik geef je aan in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent. De thema’s waar je uit kunt kiezen lopen zeer uiteen; van ‘sports’ en ‘entertainment’ tot ‘world affairs’ en ‘business’. Op basis van de door jou gekozen thema’s wordt een dagelijkse agenda met relevante rooms getoond. Je kunt je op rooms abonneren zodat je altijd op de hoogte bent wanneer er een nieuw gesprek begint. Daarnaast kun je mensen die je kent, of interessant vindt, volgen en een melding aanzetten als zij een room binnengaan (zo leer je ook weer interessante kamers kennen) of zelf met hen een room beginnen. 

In iedere kamer zijn een aantal mensen ‘hoofdsprekers’, zij starten het gesprek en bepalen waarover gepraat wordt. Ze vertellen een verhaal of gaan met elkaar in discussie. Gebruikers in het publiek kunnen hun digitale hand opsteken om een vraag te stellen. Pas dan wordt hun microfoon ingeschakeld. Zo zorgt Clubhouse ervoor dat gesprekken niet door elkaar gaan lopen en dat iedereen het kan volgen.  

De gesprekken in de kamers zijn zowel formeel als informeel. Zo zijn er ‘lunch’, ‘vrijdagmiddagborrel’ of ‘voetbalkantine’ rooms. Daarin draait het vooral om de gezellige gesprekken. Zoals we die voorheen op het terras of in de kroeg voerden en nu moeten missen. Aan de andere kant zijn er veel kamers waarin een soort ‘lezingen’ worden gegeven over bijvoorbeeld ondernemerschap, wetenschap of persoonlijke groei. Een voorbeeld is Kelly Weekers die in gesprek gaat met andere ondernemers of Bas Smit die met andere grote influencers praat over de kracht van social media.  

Maar wat kunnen wij er mee? Na de eerste kennismaking zie ik de volgende kansen voor onze klanten: 

  • Het grootste voordeel van Clubhouse is dat er over werkelijk alles gepraat kan worden en dat iedereen een room kan hosten. Het is een hele makkelijke manier om je publiek/potentiële klanten te bereiken en heeft weinig organisatie nodig. En ook met een niche onderwerp kun je een specifieke doelgroep aanspreken.  Zeker nu er minder persoonlijk contact mogelijk is door Corona, kun je met Clubhouse op een laagdrempelige manier toch in contact komen met veel mensen.  
  • Daarnaast kun je jouw kennis als bedrijf delen met de gebruikers van de app en zo je naamsbekendheid en je netwerk vergroten. Je kunt jouw deskundigheid kenbaar maken en de interactie met je doelgroep opzoeken. Door wekelijks een room te hosten, kun je zelfs een community opbouwen. Als het nu gaat om hypotheken en verzekeringen of om mentale vitaliteit, je kunt in gesprek gaan met je publiek en direct van hen horen waar zij behoefte aan hebben. Dat levert niet alleen zichtbaarheid, maar ook kostbare informatie op.  
  • Inmiddels hebben zich al heel wat gevestigde ondernemers, internet persoonlijkheden en BN’ers aangemeld voor de app. Een samenwerking met een influencer is dus ook op dit sociale medium mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld vragen of je als spreker mag aanhaken in één van hun rooms óf voorstellen om samen een nieuwe room te hosten. Omdat iedereen nog groeiende is op de app, liggen hier wellicht ook kansen voor campagnes met een kleiner budget.  
  • Tot slot zijn er ook al een aantal redacties van (nieuws)media die een open redactievergadering houden op Clubhouse. Je kunt dus direct een idee of onderwerp bij hen pitchen.  

De vraag is natuurlijk of dit sociale netwerk blijvend is. Maar voor nu liggen er zeker kansen en is er ook alle ruimte om dingen uit te proberen. Let’s talk about it!  

Het laatste nieuws

Nieuwe klant: Koninklijke ERU

2 oktober 2024

De kracht van goed beeldmateriaal  

11 september 2024

Hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? 

29 mei 2024

Inzicht krijgen in jouw medialandschap

25 april 2024

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024