Skip to content

Nieuws

8 tips bij het opstellen van een persbericht

Het PR-vak is de laatste jaren enorm veranderd. Er zijn nieuwe mediakanalen, sommige oude kanalen zijn minder relevant én we hebben nu te maken met social media en influencers die meer dan ooit een grote rol kunnen spelen in ons vak. Maar ondanks al deze ontwikkelingen of juist dóór alle veranderingen geloven wij nog steeds in de kracht van een persbericht.

Eerder schreven wij al over de voordelen van een persbericht, maar nu geven we je tips over hoe je dan een goed persbericht kunt schrijven. Zo haal je het maximale uit je tijd en moeite.

1. Zorg dat je echt ‘nieuws’ te melden hebt 
Een persbericht moet geen ‘commerciële boodschap of reclame’ zijn. Doe je dit wel, dan kan je ervan uitgaan dat jouw nieuwsbericht niet geplaatst wordt. Nieuws over een nieuw product of collectie kun je overigens heel prima wel via een persbericht versturen. 

2. Houd je tekst relevant en kort 
Journalisten krijgen heel veel persberichten toegestuurd en doordat steeds meer mensen AI gebruiken voor het opstellen van een bericht, zijn dit niet altijd kwalitatief sterke berichten. Je kunt er dus echt uitspringen als je een bericht schrijft wat goed aansluit bij de behoefte van de journalist. Daarnaast is het slim om je bericht zo kort mogelijk te houden en tegelijk tóch alle noodzakelijke info te geven. Wij proberen altijd maximaal anderhalf A4 aan te houden. Heb je meer relevant nieuws? Maak er dan meerdere kortere persberichten van met elk hun eigen nieuws of nieuwshaakje en misschien wel een eigen doelgroep. 

3. Pas je inhoud aan aan het medium of de journalist  
Denk altijd heel goed na over naar wie je het persbericht stuurt. Wat is de basiskennis van de journalist en in welke onderwerpen is deze journalist geïnteresseerd. Want op deze manier weet je zeker dat je relevante informatie stuurt. Pas eventueel je kop en inleiding aan op basis van de interesse van de journalist en zijn medium. 

4. Gebruik een opvallende titel 
De titel of kop bepaalt voor een groot deel de effectiviteit van je persbericht! Journalisten zien als eerste de kop. Deze moet dus weerspiegelen waar het bericht over gaat en prikkelen om verder te lezen. Lekker fris, kort én relevant. De kop bij een introductie over afval scheiden kan dus zijn: Afval scheiden, hoe doe je dat?, maar een kop als Talk Dirty to me, werkt soms gewoon beter, omdat het de journalist prikkelt. Bij een dergelijke kop, raden wij aan om wel te werken met een onderkop die meer inhoud weggeeft.  

5. Houd de juiste structuur aan  
Alhoewel we met elk bericht origineel proberen te zijn, houden wij toch nog steeds de richtlijnen van de standaard opbouw voor een persbericht aan. Begin altijd met de top (Logo, PERSBERICHT – plaats – datum), gevolgd door een opvallende titel), intro/lead (korte en bondige samenvatting, de 5 w’s), de uitwerking (het nieuws, de achtergrondinformatie en een boilerplate) en sluit af met de noot voor de redactie. Daarnaast leest een tekst over het algemeen het prettigst als deze kort en in actieve vorm is geschreven. Voorkom dus hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’. Af en toe een quote gebruiken, verhoogd de leesbaarheid en geeft een persoonlijke touch, waarmee je laat zien wie de zender is. 

6. Houd de boilerplate beknopt 
Een journalist is wellicht (nog) niet bekend met jouw organisatie en wat jullie doen. Daarom is het handig dit kort en krachtig samen te vatten aan het einde van je persbericht. Deze tekst noem je de boilerplate. Het is een korte tekst met alle belangrijke informatie over je bedrijf of dienst. Denk goed na over wat je in de boilerplate zet, omdat deze vaak in het geheel wordt overgenomen door journalisten. Houd een maximum van vier of vijf regels aan.

  • Leuk weetje: De term boilerplate komt van de naamplaatjes die producenten van stoomketels vroeger op hun ketels plaatsten, zodat duidelijk was wie de ketel had gemaakt. Het begrip werd bekend doordat krantendrukkers voor grote bedrijven vaste zetsels gingen gebruiken met een introductietekstje over die bedrijven wat ze in elk bericht opnamen. Zo bespaarden ze veel tijd met het ‘letterzetten’.  

7. Stuur geen bijlagen mee, maar een link 
Zorg dat je persbericht de juiste én volledige informatie bevat, zodat een journalist niet hoeft te zoeken naar bijvoorbeeld onderzoeksresultaten. Wil je extra documenten of beelden meesturen? Voeg dan een link toe waar de journalist meer informatie kan vinden. Wees voorzichtig met het mailen van bijlagen, want die komen, door de inzet van firewalls niet altijd aan.  

8. Zorg dat je bereikbaar bent! 
En dan een heel belangrijke tip, die nogal eens over het hoofd gezien wordt: zorg dat je bereikbaar bent. In de noot voor de redactie verwijs je naar een contactpersoon met naam, mailadres en e-mail. Deze persoon moet dus wel ook daadwerkelijk via deze gegevens bereikbaar zijn. Je hebt maar één doel, je wilt dat een journalist iets gaat schrijven over jouw nieuws, dus als er nog vragen zijn, ben je bereid om die op elk moment van de dag te beantwoorden! 

Wil je meer weten over benaderen van de pers of over hoe je nieuwswaardige haakjes bedenkt? Wij helpen je graag: neem contact met ons op via info@talkabout.nu of boek één van onze trainingen.

Het laatste nieuws

Inzicht krijgen in jouw medialandschap

25 april 2024

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024

SKIL kiest TALK ABOUT

19 januari 2024

PR-Workshop voor Probiblio

25 september 2023

Yellow paper afgerond

5 september 2023