Nieuws
De kracht van goed beeldmateriaal
Waarom goede fotografie?
In een tijd waarin visuele content steeds belangrijker wordt, is investeren in goede fotografie geen luxe maar een noodzaak. Het versterkt niet alleen je merkidentiteit en herkenbaarheid, maar helpt ook om een authentiek en aansprekend verhaal te vertellen.
- Het versterkt de merkidentiteit
Door regelmatig gebruik te maken van dezelfde kleuren en stijlelementen in je beeldmateriaal, creëer je een visuele taal die direct aan jouw merk gelinkt wordt. Dit versterkt de merkidentiteit en zorgt ervoor dat je doelgroep je communicatie herkent, ongeacht het kanaal. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor fotografie in je huisstijlkleuren, dat zorgt voor visuele consistentie die bijdraagt aan de herkenbaarheid van jouw merk.
- Het onderscheidt je van concurrentie
In een wereld vol generieke stockfoto’s valt authentiek beeldmateriaal op. Stockfoto’s kunnen handig zijn, maar missen vaak de specifieke uitstraling die jouw merk uniek maakt. Professionele fotografie stelt je in staat om beelden te creëren die perfect aansluiten bij jouw merkboodschap en doelgroep. Dit onderscheid je van concurrenten die misschien wél allemaal dezelfde stockfoto’s gebruiken.
- Het vertelt een echt verhaal
Beeldmateriaal speelt een essentiële rol in het vertellen van je verhaal, omdat het de kracht heeft om direct jouw boodschap visueel over te brengen. Foto’s en andere professionele beelden geven je bedrijf of merk een gezicht. Wat daarbij goed werkt is een menselijke touch: mensen kijken graag naar mensen. Denk bijvoorbeeld aan een foto van een product wat wordt vastgehouden door twee handen of een tentoonstelling waar bezoekers geboeid naar kijken. Dat menselijke aspect maakt je merk authentiek, benaderbaar en herkenbaar.
Tips voor effectieve fotografie in PR
Ga je foto’s (laten) maken? Let dan goed op deze punten:
- Werk met een professionele fotograaf
Investeer in een fotograaf die jouw visie begrijpt en ervaring heeft met bedrijfsfotografie. Een goede fotograaf kan jouw bedrijf of merk op een unieke manier vastleggen en weet hoe de juiste sfeer en uitstraling gecreëerd kan worden. Veel fotografen zijn vaak gespecialiseerd in een bepaald type fotografie: bijvoorbeeld product-, event- of corporate fotografie.
- Gebruik huisstijlkleuren en -elementen
Integreer je huisstijlkleuren en andere visuele elementen in de foto’s. Dat kan heel subtiel, zoals in de achtergrond of objecten. Het belangrijkste is dat de beelden een herkenbare en consistente uitstraling hebben.
- Varieer in fotografie
Zorg voor een mix van verschillende soorten foto’s, afhankelijk van je boodschap. Zet je bijvoorbeeld PR in om nieuwe werknemers te werven? Denk dan aan portretten van medewerkers, sfeerbeelden van het kantoor, productfoto’s en actiebeelden van bijvoorbeeld vergaderingen of evenementen. Deze variatie zorgt ervoor dat je voor verschillende communicatie-doeleinden altijd passend beeldmateriaal beschikbaar hebt.
- Plan regelmatig nieuwe fotoshoots
Merkidentiteiten evolueren, en je beeldmateriaal moet meegroeien. Plan daarom regelmatig (bijvoorbeeld één keer per jaar) fotoshoots om je visuele content up-to-date te houden en in lijn met de ontwikkelingen binnen je bedrijf en de markt.
- Stel een briefing op
Denk vooraf goed na over de boodschap die je wilt overbrengen en wat je wil uitstralen. Verzamel alle benodigde attributen en stel een duidelijke tijdsplanning op voor alle betrokken partijen, zodat alles vlekkeloos verloopt.
Let’s TALK ABOUT… photography
Zelf hebben we ook professionele foto’s laten maken voor gebruik op onze website en social mediakanalen. In deze foto’s zijn onze huisstijlkleuren verwerkt en staan onze eigen handen ‘model’, wat zorgt voor een persoonlijke en authentieke touch. Deze beelden laten zien wie wij zijn, waar we voor staan en ze vertellen ons verhaal: voor TALK ABOUT is PR de ultieme manier om je verhaal te vertellen. We geloven sterk in de kracht van traditionele, tijdloze PR-principes gecombineerd met moderne tools en innovatieve strategieën. De oude principes brengen eeuwen aan ervaring en nieuwe technieken bieden eindeloze mogelijkheden. Voor beide staat altijd een persoonlijke aanpak centraal. In de beelden zijn dan ook moderne communicatie- en PR-tools te zien tegenover hun vintage voorgangers.
Wij hebben goede ervaringen met Justin van der Moezel van 9ty One Visuals. Hij luistert goed naar onze wensen, werkt snel en voelt heel goed aan wat wij voor ogen hebben. Het meedenken en zijn creatieve ideeën maken het een fijn proces en het eindresultaat is precies zoals we hadden gehoopt.
Fun fact: op kantoor gebruiken we nog steeds de oude draaischijf telefoon die je op de foto’s terugziet (maar Instagrammen doen we wel vanaf onze iPhones 😉).