Skip to content

Nieuws

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

“Wij willen in de krant!” Veel bedrijven willen publiciteit en zichtbaarheid. En daar kunnen wij als PR-bureau zeker bij helpen. Onze eerste stap is meestal het schrijven van een persbericht. Tegenwoordig lijkt een persbericht ouderwets en denken veel mensen dat via social media het nieuws zich heel eenvoudig vanzelf verspreidt, maar niets is minder waar. Met een persbericht informeer je de media met nieuws over je organisatie, je dienstverlening of je producten. Hoe hoger de nieuwswaarde is van een bericht, des te groter de kans op publiciteit.

Er zijn heel veel redenen waarom wij nog elke dag persberichten schrijven en versturen. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje.  

1. Een goed verhaal 
Het schrijven van een persbericht dwingt je om na te denken over je verhaal. Je zet alle belangrijke feiten kort en krachtig op een rij. Op die manier heb je een document dat alle juiste informatie bevat. Het fungeert als een soort factsheet met antwoorden op de vragen wie, wat, waar, wanneer en waarom. Iedereen die het persbericht ontvangt (dat kunnen ook collega’s zijn) weet wat er gecommuniceerd moet en mag worden. Natuurlijk kunnen journalisten of influencers er een eigen verhaal van maken, maar de basis leg jij met je persbericht. Wij zien een persbericht dus altijd als start van alle PR-activiteiten. Je verzamelt alle feiten en die zijn via het persbericht voor iedereen altijd terug te vinden.  

2. Neem de regie! 
Bij het opstellen van een persbericht kun je een keuze maken over de informatie die je wilt delen. Zo houd je de regie in eigen hand. Je kunt focussen op de informatie die je het belangrijkst vindt en de elementen die je liever niet communiceert laat je weg of maak je minder belangrijk in het bericht.  

3. Kosten 
Ondanks dat een persbericht natuurlijk ook geschreven én verstuurd moet worden, is de investering hiervoor veel kleiner in vergelijking met een advertentie. Je kunt dus voor geringe kosten je verhaal vertellen.  

4. Persbericht versus advertentie 
Nog een groot verschil tussen een persbericht en een advertentie? Een advertentie koop je in en wordt gepubliceerd als reclame. Je kunt zelf bepalen in welk medium en wanneer je advertentie geplaatst wordt. Het nieuws uit een persbericht wordt echter gepubliceerd als redactionele content. Je hebt dus geen invloed op wanneer en hoe het geplaatst wordt. Maar… een redactioneel stuk komt veel geloofwaardiger over dan reclame, omdat het gezien wordt als onafhankelijke content, geschreven door een objectieve journalist. Een duidelijk verschil dus.  

5. Rumour  
Helaas zijn er geen garanties voor media-aandacht na het versturen van een persbericht. Maar een persbericht geeft altijd reuring of rumour around the brand. Je laat van je horen! Regelmatig een persbericht versturen (over een nieuwe strategie, nieuwe collectie of een gewonnen prijs), geeft journalisten het idee dat er veel gebeurt binnen jouw organisatie, dat jullie lekker actief bezig zijn en dus meetellen. Zo maak je ze nieuwsgierig en blijf je relevant én op het vizier. Het is in feite zaaien om later te kunnen oogsten.  

6. Online zichtbaar 
Persberichten dragen bij aan online vindbaarheid. Veel online platforms nemen persberichten een op een over. Als je persbericht online gepubliceerd wordt, draagt dit bij aan je vindbaarheid op Google. Bovendien: als je veel genoemd wordt online op meerdere websites, word je door externe stakeholders als actief gezien. En mensen willen graag met actieve organisaties zakendoen! Door bijvoorbeeld links op te nemen in je persbericht kun je bovendien klimmen in je SEO-positie.   

7. Content 
Als je een persbericht eenmaal hebt geschreven, verstuur je het naar de media, maar je kunt het op nog veel meer manieren inzetten. Het is belangrijk om je persberichten ook intern te verspreiden; zo zijn je collega’s op de hoogte van hetgeen er gecommuniceerd wordt over jullie merk, bedrijf of producten. Je kunt persberichten bovendien herschrijven en in delen gebruiken als social content. Natuurlijk kan je de berichten ook ‘hergebruiken’ op je eigen website. Ook social media mentions en verse content op je eigen website doen het goed in Google. Als het persbericht gepubliceerd wordt, kun je ook deze publicaties gebruiken op social media. Je laat zo zien wat er over jullie organisatie of merk gepubliceerd wordt.  

  • Het kan helpen om je persbericht te pitchen bij relevante mediatitels. Oftewel, het verhaal verkopen aan een journalist. Vind je dat lastig? Wij kunnen je uiteraard helpen. We doen altijd ons uiterste best om jouw organisatie in de media te krijgen en adviseren je graag over de beste kansen op publiciteit. Neem contact met ons op om vrijblijvend kennis te maken.   

Het laatste nieuws

Inzicht krijgen in jouw medialandschap

25 april 2024

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024

SKIL kiest TALK ABOUT

19 januari 2024

PR-Workshop voor Probiblio

25 september 2023

Yellow paper afgerond

5 september 2023