Nieuws
Inzicht krijgen in jouw medialandschap

1. Monitoren
Hou relevante media voor jouw branche in de gaten. Kijk wat er wordt gepubliceerd en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Verschillende tools of een persoonlijk lijstje met media die je regelmatig doorloopt, kunnen je hierbij helpen. Het is ook slim om je te abonneren op nieuwsbrieven die relevant zijn voor jouw vakgebied.
2. Hou je ogen open
Wanneer je interessante artikelen tegenkomt, is het belangrijk om te kijken wie deze heeft geschreven en wat deze persoon nog meer heeft gepubliceerd. Op deze manier kom je erachter waar de journalist of redacteur graag over schrijft en waarin hij of zij gespecialiseerd is. Zo weet je op den duur wie je over welke onderwerpen kunt informeren.
3. Verzamel relevante gegevens
Als je een lijstje hebt met interessante journalisten, ga je op zoek naar de juiste gegevens van deze personen. Via Google of social media, zoals Instagram of LinkedIn kom je vaak al een heel eind. Of gebruik een database met PR-gegevens, zoals PR-Dashboard. Hiermee vind je heel eenvoudig de juiste contactgegevens.
- Tip: het algemene redactie e-mailadres dat elke krant en uitgever heeft, kun je beter niet gebruiken. De meeste kranten en uitgevers worden dagelijks overspoeld met honderden irrelevante berichten. Zelfs als je verhaal goed is, is de kans groot dat ze jouw e-mail over het hoofd zien.
4. Bouw persoonlijke relaties op
Lijst met gegevens van de juiste mediarelaties compleet? Probeer dan een ‘persoonlijke’ relatie op te bouwen deze personen. Dit kan natuurlijk niet met allemaal. Maak daarom een lijst met keymedia, die je echt belangrijk vindt, en een B-lijst. Je keymedia zijn dé perfecte contacten (max 10) waar jij een goede relatie mee op gaat bouwen. Investeer tijd en moeite, ga hem of haar volgen op social media en probeer af en toe te reageren zodat ze je gaan herkennen. Op je B-lijst staan uiteraard ook interessante journalisten en redacteuren, maar dan met net iets minder relevantie. Dit zijn bijvoorbeeld journalisten met veel publicaties uit nét even een andere niche of juist heel algemene publicaties.
Door deze stappen te volgen, krijg je inzicht in jouw medialandschap en bouw je waardevolle relaties op. Zo zet jij de eerste stappen naar succes in de PR-wereld.