Nieuws
PR anno 2024
De traditionele grenzen van public relations (PR) zijn vervaagd. PR gaat niet meer alleen over media-relaties en persberichten. PR is óók trending zijn op social media, een goed verhaal op je eigen website of een interview in een podcast. Elk contactmoment met een stakeholder, of het nu via marketing, klantenservice of social media is, beïnvloedt het beeld dat mensen van je merk of bedrijf hebben. Daarom vinden wij dat PR bijna in alle communicatie doorsijpelt. En meer dan ooit is het dus belangrijk dat je werkt met een geïntegreerde communicatiestrategie waarin alle middelen en consistente boodschappen elkaar versterken.
Ontwikkelingen in het communicatievak
- De menselijke benadering.
Onder andere door het toenemende aantal nieuwsbronnen en door de opkomst van fakenews is er steeds minder vertrouwen in grote media en instituties. Dus bewijsvoering en het vergroten van het vertrouwen bij de doelgroep wordt steeds belangrijker. Dit bereik je vooral door ‘persoonlijke’ verbinding. Het lijkt er dus op dat het merk an sich aan betekenis verliest, omdat de consument sneller verbinding zoekt met een mens.
Organisaties zullen dus meer empathie voor de doelgroep moeten tonen. Dit kan door middel van een sterk authentiek verhaal. Maar ook door de inzet van echte mensen, zoals externe ambassadeurs, maar ook medewerkers of de directeur.
We zien de menselijke benadering ook terug op websites. Hadden deze voorheen veel weg van een online catalogus, we zien nu veel meer de persoonlijke visie van het bedrijf. Bij veel websites blijkt de ‘over ons’ pagina ook de meest bezochte pagina. Dit toont aan dat bezoekers vooral geïnteresseerd zijn in de mensen achter de organisatie. - De technologie om zichtbaarheid te vergroten wordt steeds slimmer.
Door veranderingen in zoekmachines en in de wet- en regelgeving, gaat er de komende tijd heel veel veranderen op het gebied van vindbaarheid. Zo worden door Google de zoekresultaten steeds meer opgebouwd op basis van zoekintenties en wordt er kritischer gekeken naar de achterliggende website van een organisatie: hoe betrouwbaar is deze, klopt de inhoud met de linkbuiling en in hoeverre de organisatie beschikt over echte expertise. Daarnaast nemen we afscheid van de third party cookies, met als gevolg dat het niet meer heel eenvoudig is om advertenties op bepaalde doelgroepen te richten.
Aan de andere kant bieden methodes als displaymarketing en big data targeting juist enorm veel nieuwe mogelijkheden. Via de slimme monitoring kun je nog steeds heel veel over je doelgroep te weten komen, daarnaast kun je ook de concurrentie eenvoudig in kaart brengen. Op deze manier kun je data gebruiken om het onderbuikgevoel te onderbouwen. - Goede content is nog steeds essentieel.
Juist doordat zoekmachines anders gaan opereren is het essentieel dat je door relevante content laat zien dat je de expert bent, je kunt zo je autoriteitspositie claimen en daar reageert Google als zoekmachine dan weer op.
Tip hierbij is dat je vooral boven het maaiveld uitsteekt als je voldoende persoonlijkheid en beleving in je verhalen weet te verwerken. Daarbij gaat het niet altijd om complexe of abstracte verhalen van levensverbeteraars. Het gaat vooral om kwalitatieve goede content. Je kunt beter een heel specifiek verhaal schrijven voor een niche, dan een groot abstract verhaal wat iedereen had kunnen vertellen.
Bovendien geldt dat er door AI steeds meer onpersoonlijke copy-paste content komt. Zoekmachines herkennen die content en zullen authentieke kwalitatieve content hoger ranken. Wat ons betreft geldt: klein is het nieuwe groot. Kijk dus goed met welke nichegroepen je te maken hebt en maak hele specifieke verhalen.
De inzet van AI heeft ook tot gevolg dat journalisten steeds meer vervuilende content ontvangen. Creativiteit, relevantie en kwaliteit worden dus nog belangrijker. Liever wat minder vaak een goed verhaal, dan dagelijks een nietszeggend berichtje.
Overigens zijn wij helemaal niet tegen het gebruik van AI, maar zet het vooral in als inspiratie voor redactie. Blijf zelf altijd een kritische eindredacteur. En verdiep jezelf in het schrijven van goede prompts voor AI, dan worden de resultaten een stuk beter.
Combineren van verschillende disciplines met hetzelfde doel: zichtbaarheid
De communicatiedoelen van een organisatie komen vaak op hetzelfde neer; naamsbekendheid, het verhaal kunnen vertellen aan een bepaalde doelgroep of het claimen van een expertrol. Werd vroeger nog gedacht dat PR en marketing andere doelen nastreven, weten we nu wel beter. Immers, om je verkoopdoelstelling te kunnen halen is het nu méér dan ooit belangrijk dat je als organisatie of merk goed zichtbaar bent en een goed verhaal hebt. En regelmatig worden social media kanalen ingezet voor het genereren van leads of directe verkoop.
Nog steeds geldt dat als anderen een positief verhaal over je vertellen dit betrouwbaarder overkomt dan als je het zelf vertelt. Maar je moet niet vergeten om óók zelf je verhaal goed te blijven vertellen via marketing communicatie.
Wij geloven in een combinatie van 1. goede content, 2. het inzetten van die content via mediarelaties en eigen kanalen (denk aan blogs en artikelen) én 3. online zichtbaarheid via je website, campagnes en de inzet van slimme technologieën.
Kortom, wil jij je zichtbaarheid vergroten? Dan moet je slimmere technologie en een sterker verhaal inzetten.
Een dynamisch stappenplan
Uiteraard adviseren wij te starten vanuit een strategische aanpak. Bedenk wat je doelstellingen zijn en maak een plan. Maar wat ons betreft moet dat plan elk kwartaal of half jaar opnieuw tegen het licht gehouden worden.
Begin steeds opnieuw met nadenken over én het vertalen van je eigen propositie naar een goed (specifiek)en persoonlijk verhaal. Dan ga je door slimme technieken je eigen data én die van je concurrenten analyseren. Vervolgens investeer je in een goede mix van diverse communicatiemiddelen, online en offline, paid en earned, eigen kanalen en media. En daarbij zet je AI op een slimme manier in.
Als je echt gaat starten, dan ga je wat ons betreft lekker experimenteren. Kijk hoe verschillende doelgroepen op verschillende verhalen reageren. En pas je verhalen daarop aan.
Kortom, wij zien PR niet als een losstaand discipline, maar verweven met alle communicatie; intern en extern, online én offline. Of het nu gaat om marketing, interne communicatie, de klantenservice of de website. Alles draait om consistent het juiste verhaal blijven vertellen. Daarom is onze aanpak gebaseerd op de optimale combinatie van alle disciplines samen. Alleen dan bouw je een sterk merk en kom je boven het maaiveld uit!