Skip to content

Nieuws

‘Ik TikTok het wel even’

TikTok, het platform wat oorspronkelijk bekend stond om korte video’s vol muziek en dansjes, is inmiddels uitgegroeid tot meer dan alleen een entertainmentplatform. Waar het platform een aantal jaar geleden begon als nieuw sociaal medium, ontwikkelt het nu steeds meer als zoekmachine en inspiratiebron. TikTok wordt dus niet alleen meer gebruikt voor ‘even een uurtje scrollend vermaak’, maar ook om informatie en inspiratie op te doen. Als adviseur bij TALK ABOUT vertel ik graag wat over dit fenomeen.

TikTok als zoekmachine en inspiratieplatform

De zoekfunctie van TikTok
Hoe werkt de zoekfunctie van TikTok? Er kan via de normale zoekfunctie gezocht worden op onderwerpen, personen of hashtags. Dit is in principe vergelijkbaar met traditionele zoekmachines als Google, maar op TikTok komt een lijst met video’s tevoorschijn. En dat is dus echt anders. TikTok weet zich nog verder te onderscheiden van Google. Naast de normale zoekfunctie vind je namelijk in de commentaren onder een video de ‘blauwe zoekcommentaren’.

Deze ‘blauwe zoekcommentaren’ zijn aanklikbare zoektermen of zoekopdrachten en leiden gebruikers naar soortgelijke video’s. Het algoritme van TikTok selecteert automatisch deze relevante trefwoorden binnen de opmerkingen die vaak overeenkomen met populaire of gerelateerde zoekopdrachten en hashtags die gebruikt worden in de ‘normale’ zoekfunctie. Bovendien zorgt het unieke algoritme van TikTok ervoor dat soortgelijke video’s telkens voorbijkomen op je ‘For You’ pagina. Dit maakt het voor gebruikers nog gemakkelijker, sneller en efficiënter om informatie en inspiratie te vinden.

TikTok als zoekmachine
Dat steeds meer gebruikers (vooral jongeren) Google inruilen voor TikTok komt niet uit de lucht vallen. We hebben dit verschijnsel al eerder gezien bij Instagram, want wie zoekt niet even op Instagram naar dat restaurantje om te kijken of het de moeite waard is? De kracht van visuele content speelt bij beide apps een grootte rol, vooral omdat veel jongvolwassenen de voorkeur geven aan beeld en video’s in vergelijking tot andere content.

Zelf ben ik daar geen uitzondering op. Van recepten tot reisinspiratie en van interieurtips tot leuke hotspots in steden. Ik zoek het allemaal op TikTok! Het is snel, efficiënt én visueel en dat is precies waar ik behoefte aan heb bij het zoeken. Zoek ik een lekker recept? Dan zie ik gelijk het eindresultaat, alle stappen die ik tijdens het koken moet nemen en in de beschrijving vind ik de ingrediëntenlijst. Opzoek naar inspiratie voor mijn volgende trip of reis? Dan vind ik op TikTok de mooiste bestemmingen en zie ik in no-time de bijzondere plekjes en de lekkerste restaurants van een stad.

Aanbevelingen
Daarnaast hecht ik (zoals velen met mij) veel waarde aan de aanbevelingen van anderen. Dit is iets wat natuurlijk al langer speelt. Zo wordt er al jaren op Google gezocht naar reviews bij de aanschaf van een nieuw apparaat en worden we stiekem vaker beïnvloed door die ene influencer dan we toe willen geven. Hetzelfde speelt mee bij zoeken op TikTok. Recepten en gerechten worden getest in dezelfde video en die hotspots in die leuke stad krijgen direct een mooie review. En dan zal het zeker wel leuk of lekker zijn toch?!

Zoekmachine van de toekomst?

Gebruik ik Google dan helemaal niet meer? Zeker wel! TikTok weet nog niet alle functies te vervangen, waardoor ik Google vaak gebruik om extra informatie te vinden. Zo zoek ik extra reviews wanneer ik een leuk restaurant of hotel heb gevonden, vind ik graag blogs over reisbestemmingen en vergelijk ik prijzen voor een aankoop met Google shopping.

Naar mijn mening zullen traditionele zoekmachines dan ook nooit helemaal verdwijnen. Al denk ik wel dat de manier van zoeken zal veranderen. Zo heeft Google de ontwikkelingen van TikTok als zoekmachine ook opgemerkt en zien we soms al TikTok video’s staan tussen de zoekresultaten op Google. Zo blijft Google relevant en wordt onze manier van zoeken onbewust steeds visueler.

TikTok en PR
Wil je als merk gevonden worden door een jong publiek? Dan kun je nu dus al goed TikTok inzetten. Maar, deze jonge doelgroep wordt razendsnel ouder en is dan al bekend met je merk, product of dienst. Bovendien is niet alleen meer de jonge doelgroep op TikTok te vinden. Zo komt in het Nationale Social Media Onderzoek naar voor dat steeds meer mensen tussen de 25 en 29 te vinden zijn op TikTok en het aantal gebruikers van 40 jaar en ouder stijgt.

Zichtbaarheid creëren op TikTok kan natuurlijk op verschillende manieren. Het fijne aan TikTok is dat het unieke algoritme zorgt dat je niet alleen de content ziet van degene die je volgt, maar eigenlijk alle populaire content die binnen jouw ‘interesses’ of zoekopdrachten vallen. Zo kan het als merk dus interessant zijn om zelf een kanaal te starten en video content te creëren die past bij de trends op het platform. Daarnaast is het interessant om samen te werken met TikTok influencers. Zij hebben vaak een groot aantal volgers (en dus meer engagement) waardoor ze sneller op een ‘For You Page’ of in de zoekmachine belanden.

Adverteren
Uiteraard kunnen alle TikTok video’s ook ingezet worden als een betaalde advertentie. Echter valt het op dat deze video’s soms minder engagement (likes, shares, comments) ontvangen dan niet betaalde video’s. Je weet overigens met een betaalde advertentie wel zeker dat de video’s voorbijkomen op de ‘For You Page’ van de doelgroep, want daar betaal je immers voor.

Ongedwongen sfeer
Het belangrijkste vind ik overigens dat TikTok niet duur hoeft te zijn. Je scoort namelijk voornamelijk met authenticiteit, echtheid en door een ongedwongen sfeer te creëren. Als merk kun je hierbij heerlijk inspelen op de trends en creatieve content vol humor plaatsen. En dat is natuurlijk hartstikke leuk om uit te proberen!

Het laatste nieuws

Inzicht krijgen in jouw medialandschap

25 april 2024

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024

SKIL kiest TALK ABOUT

19 januari 2024

PR-Workshop voor Probiblio

25 september 2023

Yellow paper afgerond

5 september 2023