Nieuws
Wat is PR?
En om die twee voornemens maar direct in de praktijk te combineren, geef ik in dit artikel antwoord op een van de meest gestelde vragen aan ons: Wat is PR eigenlijk?
Een duidelijk antwoord op de vraag: Wat is PR?
Vorig jaar openden wij het eerste PR-museum van Europa en in dat museum legden we haarfijn uit wat PR allemaal inhoudt. De geschiedenis kwam langs, de ontwikkelingen, het medialandschap, de resultaten, de inzet van moderne middelen en kanalen. Kortom daar was het antwoord op bovenstaande vraag te vinden, maar het feit dat we er een museum mee konden vullen, laat zien dat één kort duidelijk antwoord er niet in zit. Ik doe toch een poging.
Wat is PR?
PR is de afkorting van Public Relations. Het omvat alle communicatie met belanghebbende doelgroepen. Dat kunnen klanten zijn, maar ook medewerkers, leveranciers of de pers. Voor ons is PR de ultieme manier om je verhaal te vertellen. Niet één keer, maar steeds opnieuw en steeds een verhaal met dezelfde boodschap.
Waarom PR?
Wil jij dat mensen praten over je merk, organisatie of product? Dan is PR een must. Het doel van PR is een goede reputatie opbouwen bij relevante doelgroepen. Je wilt dat je verhaal gehoord wordt, je wilt zichtbaarheid voor je producten of naamsbekendheid voor je merk. Indirect zorgt dit alles voor een succesvollere bedrijfsvoering en voor meer klanten. Dit lijkt soms niet helemaal meetbaar en een beetje vaag, maar dat is het zeker niet. Een goede reputatie kan een bedrijf maken of breken.
Wat is het verschil tussen marketing en PR
Veel mensen gebruiken de woorden PR en marketing door elkaar. Voor ons zit daar wel degelijk verschil in. Zoals hierboven genoemd, draait PR om de bedrijfsreputatie. Marketing is daarentegen gericht op het vergroten van de verkoop. Bovendien vertellen marketeers zelf hoe goed het merk of product is, en zorgen PR-adviseurs ervoor dat anderen vertellen wat er goed is aan het merk of het product. Dit laatste gebeurt vaak door (social) media in te zetten waardoor de boodschap voor ontvangers betrouwbaarder overkomt. Uiteraard is er wel een overlap tussen deze twee disciplines. En in onze ogen kan de één niet zonder de ander.
“Advertising is saying you’re good.
PR is getting someone else to say your good”
PR; hoe dan?
Veel mensen denken bij PR nog steeds alleen aan persberichten en contacten met journalisten. Maar het is veel meer dan dat. PR-adviseurs proberen jouw verhaal onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk mensen. Het PR-vak is oud en de laatste jaren sterk veranderd. Nieuwe generaties nemen nieuws en informatie op een hele andere manier tot zich.
Wij hechten als bureau bij PR-vraagstukken veel waarde aan een geïntegreerde aanpak waarin paid, owned, shared en earned media samenkomen. En waarbij we verschillende middelen, betaalde media, eigen kanalen, social media en free publicity combineren.
We starten altijd bij het omschrijven van jouw boodschap op de juiste manier. Die boodschap blijft hetzelfde maar het haakje of het verhaal eromheen kan per doelgroep verschillen. En wij adviseren over de juiste insteek hiervan. Daarna gaan we heel veel content creëren, verhalen vertellen en belevingen creëren. Denk aan artikelen voor geprinte media, tot berichten voor social media, maar ook aan evenementen en campagnes.
Zelf aan de slag met PR?
Wil je zelf aan de slag met PR maar weet je niet waar te beginnen? Dan kunnen wij jou en je afdeling op weg helpen met onze PR-workshop. Interesse? Neem contact met ons op via info@talkabout.nu.