Nieuws
Paul Depla opent eerste PR-museum van Nederland
Waar John Lennon, Enzo Knol, Edward Bernays en Barack Obama samen komen
In het museum werd de geschiedenis van het PR-vak in beeld gebracht. De tijdlijn van PR begon bij grotschilderingen in de prehistorie en leidde via Ivy Lee, de grote uitvinders van communicatiemiddelen als Edison en Bell naar Edward Bernays, propaganda posters uit WOII en Barak Obama. Daarnaast toonde het museum ook de overeenkomsten tussen influencers vroeger (Coco Chanel en John Lennon) en nu (Nikkie de Jager en Enzo Knol). De eerste virtuele influencer uit Nederland, Esther Olofsson was aanwezig. Op het mediaplein werd het huidige medialandschap vergeleken met dat van 1970. En was te zien hoe een magazine als LINDA. uit is gegroeid tot een multimediaal platform en diverse titels. Verder werden bezoekers geïnspireerd door de meest spraakmakende cases van PR-bureaus uit heel Nederland, zoals de ‘Doe’s lief-campagne’ van SIRE en de campagne voor Het Vergeten Kind. Maar uiteraard waren er ook cases van TALK ABOUT zelf te bewonderen.
Officiële opening
Paul Depla opende het museum en benadrukte in zijn speech het belang van PR voor bedrijven, en steden. “PR wordt soms als onnodig ervaren, maar het is heel belangrijk om je verhaal zo te vertellen dat je doelgroep het hoort. Anders blijf je zelf de enige die het verhaal kent. Dus PR is noodzakelijk.” Ook communicatiestudenten uit Breda kregen speciale aandacht in het museum. Tijdens het grote studenten PR-debat discussieerden zij over het PR-vak.
Benieuwd hoe Paul Depla het museum opende? Bekijk hier de video.