Nieuws
Hoe benader je de pers? (1/2)
Breng het medialandschap in beeld
Voordat je gaat selecteren wie voor jou belangrijk zijn, is het goed om een compleet media overzicht te hebben. Nederland kent een uitgebreid medialandschap met (print) magazines, online platforms, bloggers, influencers, kranten, radio, podcasts, tv en ga zo maar door. Het is daarom belangrijk dat je al die journalisten en media in kaart brengt. Tegenwoordig zijn er ook veel freelancers werkzaam bij diverse magazines, dus ook die moet je weten te vinden. PR-software helpt om een compleet en overzichtelijk beeld te hebben van alle media. Wij werken met PR-Dashboard, een database met ruim 11.000 mediacontacten.
Verdiep je in de media
Kom erachter wie er werkzaam zijn bij de media. Welke journalisten en freelancers werken er, waarvoor zijn ze precies verantwoordelijk en over welke onderwerpen schrijven ze. Wil je een product in een magazine krijgen met een afbeelding en stukje tekst, dan moet je iemand anders benaderen dan dat je in datzelfde magazine een uitgebreid achtergrondartikel onder de aandacht wilt brengen. Zorg dat je ieder zijn specialisme kent en weet wie je waarvoor moet benaderen.
Doelgroep vaststellen
Stel vast wie de doelgroep is van jouw merk, product of dienst. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en interesses. Het kan helpen om hier een persona van te maken. Onderzoek vervolgens op welk kanaal jouw doelgroep te vinden is. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral online te vinden, luisteren ze podcasts of lezen zij juist de krant.
Maak een medialijst
Als je helder hebt wie die doelgroep is, kun je bekijken welke media en welke kanalen hierbij aansluiten. Bijna elk medium heeft een mediakit met daarin hun doelgroep- en mediumbeschrijving. Leg dit naast jouw doelgroep én jouw product, dienst of merk. Selecteer hiervan alle media, bijbehorende journalisten en freelancers die hierbij passen en stel een medialijst op.
Filter jouw medialijst
Filter jouw medialijst per nieuwsbericht. Wil je bijvoorbeeld een nieuw interieuritem introduceren, dan kun je interieurbladen en influencers benaderen. Maar wil je informeren over jullie nieuwe fabriek die dat interieuritem produceert, dan kun je beter lokale media in de buurt van die fabriek benaderen of interessante vakmedia. Wees dus per nieuwsbericht kritisch voor wie het relevant is. Het kan helpen om meerdere medialijsten aan te maken.
Als het goed is weet je nu welke media voor jouw merk, product of dienst relevant zijn. Maar hoe ga je verder? Hoe ga je ervoor zorgen dat je in contact komt met deze media en dat je hun interesse wekt. Je leest het in het tweede deel van ‘Hoe benader je de pers?’.