Skip to content

Nieuws

Hoe benader je de pers? (1/2)

De pers (media) is een belangrijk onderdeel van PR. Zij zorgen er namelijk voor dat jouw merk, product of dienst onder de aandacht wordt gebracht bij jouw doelgroep. Maar hoe benader je die pers? En hoe weet je wie je moet benaderen? In deel 1 van ‘Hoe benader je de pers’ geven wij jou een aantal tips om ervoor te zorgen dat je de juiste media selecteert.

Breng het medialandschap in beeld

Voordat je gaat selecteren wie voor jou belangrijk zijn, is het goed om een compleet media overzicht te hebben. Nederland kent een uitgebreid medialandschap met (print) magazines, online platforms, bloggers, influencers, kranten, radio, podcasts, tv en ga zo maar door. Het is daarom belangrijk dat je al die journalisten en media in kaart brengt. Tegenwoordig zijn er ook veel freelancers werkzaam bij diverse magazines, dus ook die moet je weten te vinden. PR-software helpt om een compleet en overzichtelijk beeld te hebben van alle media. Wij werken met PR-Dashboard, een database met ruim 11.000 mediacontacten.

Verdiep je in de media

Kom erachter wie er werkzaam zijn bij de media. Welke journalisten en freelancers werken er, waarvoor zijn ze precies verantwoordelijk en over welke onderwerpen schrijven ze. Wil je een product in een magazine krijgen met een afbeelding en stukje tekst, dan moet je iemand anders benaderen dan dat je in datzelfde magazine een uitgebreid achtergrondartikel onder de aandacht wilt brengen. Zorg dat je ieder zijn specialisme kent en weet wie je waarvoor moet benaderen.

Doelgroep vaststellen

Stel vast wie de doelgroep is van jouw merk, product of dienst. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en interesses. Het kan helpen om hier een persona van te maken. Onderzoek vervolgens op welk kanaal jouw doelgroep te vinden is. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral online te vinden, luisteren ze podcasts of lezen zij juist de krant.

Maak een medialijst

Als je helder hebt wie die doelgroep is, kun je bekijken welke media en welke kanalen hierbij aansluiten. Bijna elk medium heeft een mediakit met daarin hun doelgroep- en mediumbeschrijving. Leg dit naast jouw doelgroep én jouw product, dienst of merk. Selecteer hiervan alle media, bijbehorende journalisten en freelancers die hierbij passen en stel een medialijst op.

Filter jouw medialijst

Filter jouw medialijst per nieuwsbericht. Wil je bijvoorbeeld een nieuw interieuritem introduceren, dan kun je interieurbladen en influencers benaderen. Maar wil je informeren over jullie nieuwe fabriek die dat interieuritem produceert, dan kun je beter lokale media in de buurt van die fabriek benaderen of interessante vakmedia. Wees dus per nieuwsbericht kritisch voor wie het relevant is. Het kan helpen om meerdere medialijsten aan te maken.

Als het goed is weet je nu welke media voor jouw merk, product of dienst relevant zijn. Maar hoe ga je verder? Hoe ga je ervoor zorgen dat je in contact komt met deze media en dat je hun interesse wekt. Je leest het in het tweede deel van ‘Hoe benader je de pers?’.

Het laatste nieuws

Nieuwe klant: Koninklijke ERU

2 oktober 2024

De kracht van goed beeldmateriaal  

11 september 2024

Hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? 

29 mei 2024

Inzicht krijgen in jouw medialandschap

25 april 2024

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024