Skip to content

Nieuws

Hoe benader je de pers (2/2)

In het eerste artikel zijn we ingegaan op de vraag: hoe weet je welke pers je moet benaderen? Het medialandschap is in kaart gebracht en je weet welke media en journalisten relevant zijn voor jouw product, dienst of merk. De volgende vraag is, hoe benader je dan die journalisten en hoe zorg je dat je opvalt? Wij delen in dit tweede deel onze inzichten.

Persbericht ontwikkelen

Een persbericht ontwikkelen en versturen is één van de meest voorkomende manieren om de pers te benaderen. En dat is ook niet zo gek. Het is dé manier om jouw verhaal te delen. Je hebt namelijk zelf invloed op het verhaal dat verteld wordt. Werk met een pakkende titel van je bericht, zodat je de kans vergroot dat het persbericht geopend wordt. Zorg dat je de 5 w’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) verwerkt in je inleiding, zodat het voor de journalist direct duidelijk is waar het over gaat. En niet onbelangrijk, zorg voor ondersteunend en mooi beeldmateriaal.

Persbericht versturen

Verstuur het persbericht vervolgens naar jouw opgestelde medialijst. Hierbij geldt kwaliteit gaat boven kwantiteit. Journalisten ontvangen tientallen mailtjes per dag, dus val ze niet onnodig lastig. Het kan irritatie opwekken als je met compleet irrelevant nieuws komt. Liever dus een aangepaste medialijst van 10 relevante journalisten dan honderden algemene contacten. Ook de timing van je persbericht is essentieel. Kun je bijvoorbeeld inhaken op een belangrijke (feest)dag of actualiteit? Let erop dat je geen persbericht uitstuurt als er op dat moment wereldnieuws is. Dan is de kans groot dat je bericht wordt ondergesneeuwd.

Persoonlijk contact

Ondanks dat je medialijst van een persbericht gespecificeerd is, is het nog steeds een massale manier van communiceren. Je zendt een bericht in de hoop dat het wordt opgepakt. Persoonlijk contact met journalisten zorgt ervoor dat je ook echte relaties opbouwt. Bel of mail bijvoorbeeld af en toe om te vragen hoe het gaat, verstuur eens een kaartje op zijn/haar verjaardag, denk aan een belangrijk jubileum of deel een sneak peak van een nieuw product. Door persoonlijk contact weet de journalist jou uiteindelijk ook te vinden.

Perslobby

Aansluitend kun je lobbyen met journalisten. Je kan jouw nieuws nogmaals onder de aandacht brengen met extra informatie of beelden. Je kan ook inspelen op thema’s of onderwerpen waar de journalist over schrijft. Lever bijvoorbeeld interessante content aan over badkamertrends die past bij een themanummer over badkamers. Zo creëer je een win/win situatie. Het bespaart de journalist tijd en werk én andersom zorgt het ervoor dat jouw product wordt uitgelicht.  

Redactiebezoeken, events en perscadeautjes  

Naast het persoonlijke contact, lobbyen en het versturen van persberichten, zijn er nog meer mogelijkheden om met de pers in contact te komen. Zo kun je een interessant persevent organiseren, langsgaan bij redacties, perscadeaus opsturen, afspreken met relevante journalisten of de pers uitnodigen bij jou op kantoor. Ook hierbij geldt wel, zorg dat het relevant is. De pers heeft het al druk genoeg, dus zij moeten wel een meerwaarde zien in hetgeen dat jij organiseert.

Het laatste nieuws

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024

SKIL kiest TALK ABOUT

19 januari 2024

PR-Workshop voor Probiblio

25 september 2023

Yellow paper afgerond

5 september 2023

Terugblik: Kerst-persevent 2023

5 juli 2023