Skip to content

Nieuws

Het PESO-model

Je hoort PR-specialisten regelmatig praten over het PESO-model of onderdelen hiervan zoals Earned media. Maar waar hebben ze het dan over?

In 2014 is het PESO-model geïntroduceerd door Gini Dietrich uit de Verenigde Staten. Dit model beschrijft een manier om een strategie te bepalen voor de inzet van verschillende (online)mediakanalen. PESO staat voor Paid, Earned, Shared and Owned mediakanalen. In het meest ideale geval worden alle vier de soorten media in een PR-strategie vertegenwoordigd.

Paid media

Het onderdeel ‘paid media’ omvat alle media die betaald ingezet worden. Voorbeelden zijn (online) advertenties, SEA en sponsored content. Het voordeel van betaalde media is dat je snel en gericht een specifieke boodschap bij een specifieke doelgroep kunt overbrengen. Je bepaalt zelf wat en wanneer iets geplaatst wordt. Het nadeel is duidelijk: het kost geld. Daarnaast worden betaalde boodschappen door de doelgroep als minder betrouwbaar en waardevol beschouwd.

Earned media

Dit zijn publicaties die (onbetaald) door anderen worden gemaakt, oftewel free publicity. Earned media zijn wat ons betreft nog steeds het ultieme middel van PR. Waarom? Omdat je hiermee onafhankelijke exposure over jouw expertise ‘verdient’, met doorgaans een veel groter bereik dan je zelf hebt. Wanneer bijvoorbeeld journalisten of bloggers over het merk of de organisatie vertellen is de geloofwaardigheid groter. Bovendien is deze manier van communiceren gratis.

Het enige nadeel van Earned media: je hebt weinig grip op de berichtgeving. Een PR-bureau kan je hierin wel helpen door goede contacten met de media. Voorbeelden zijn: reviews van klanten, blogs, influencers, artikelen in kranten n.a.v. persberichten.

Shared media

Dit zijn letterlijk gedeelde media; social media zoals LinkedIn, Instagram en Pinterest. Deze platformen gebruik je zelf om je content te delen. Doel hierbij is participatie en interactie met je doelgroep, denk aan likes en shares op LinkedIn of leadgeneratie. Het belangrijkste verschil met Owned media: je bezit het account waarmee je een pagina en berichten voor je organisatie maakt, maar je hebt deze kanalen niet zelf in bezit. Hierin schuilt dus wel een gevaar. Zo kan een kanaal in het slechtste scenario ineens verdwijnen of je toegang ontzeggen. Daarnaast zijn reacties op deze kanalen niet altijd te managen. Een Shared media-kanaal is tijdsintensief en vraagt om constante monitoring. Anderzijds is een groot voordeel dat de kosten laag zijn.

Owned media

Dit zijn de media die een organisatie zelf in beheer heeft, zoals een website of webshop, nieuwsbrieven, blogs, social media-accounts of magazines. Owned media vormen vaak het startpunt en uitgangspunt van verdere PR-activiteiten. Het voordeel van deze middelen is dat je zelf alle controle hebt, jij bepaalt de inhoud.

De perfecte mix!

De meeste mensen denken bij PR aan Earned media (free publicity). Hieronder verstaan we de kanalen waarmee je gratis publiciteit verkrijgt. Wij begrijpen dit. Dit was in het verleden ook wel de meest gebruikte aanpak van PR-specialisten. Een laaiend enthousiaste review in de krant of op een blog is ook veel effectiever dan wanneer je zelf verkondigt hoe goed je product is. Toch geloven wij dat de perfecte PR-strategie bestaat uit een combinatie van middelen uit alle vier de onderdelen van het PESO-model. In feite zet je de paid, earned en shared media in om je eigen kanalen te vinden. Zo versterken alle middelen elkaar.

Het laatste nieuws

8 tips bij het opstellen van een persbericht

12 april 2024

Het persbericht: we kunnen niet zonder… 

10 april 2024

‘Ik TikTok het wel even’

29 februari 2024

PR anno 2024

22 februari 2024

Light your fire met Firefly!

7 februari 2024

Het wordt een blooming spring!

1 februari 2024

SKIL kiest TALK ABOUT

19 januari 2024

PR-Workshop voor Probiblio

25 september 2023

Yellow paper afgerond

5 september 2023

Terugblik: Kerst-persevent 2023

5 juli 2023