Skip to content

Cases

NIBC Jubileumlogo

Opdrachtgever

NIBC is een ondernemende bank die haar klanten bijstaat op de voor hen meest beslissende momenten. Het is een bank die altijd in oplossingen denkt met haar zogenoemde ‘THINK YES’-mentaliteit.

De bank is gevestigd in Den Haag, Frankfurt, Londen en Brussel. Vanuit deze steden bedient zij ruim 600 middelgrote ondernemingen en ruim 400.000 retail klanten met klantgerichte producten en diensten.

Resultaat

Een feestelijk jubileumlogo voor NIBC om een jaar lang duidelijk te maken dat de bank haar 75-jarig bestaan viert. En bijpassende stempel die naast het bestaande logo gebruikt kan worden. In een overzichtelijke branding guide heeft TALK ABOUT duidelijk de richtlijnen voor het gebruik van het jubileumlogo en stempel beschreven, net als een beschrijving van de fonts en kleuren.

NIBC 75 jaar! – Vanaf het najaar van 2020 viert NIBC een jaar lang haar 75-jarig bestaan. De bank is opgericht in 1945 om de wederopbouw van Nederland te financieren en sinds 2008 biedt NIBC tevens hypotheken en sparen aan. Om aan deze mijlpaal voldoende aandacht te schenken, mochten wij samen met NIBC onder andere een feestelijk jubileumlogo ontwikkelen.

Doelstellingen

De briefing was kort maar krachtig. NIBC wilde een herkenbaar logo, waarbij het huidige logo zo veel mogelijk intact bleef. Daarnaast moest het een feestelijke, stijlvolle uitstraling hebben. Bovendien wilde NIBC dat het sterke fundament en het innovatieve karakter (een frisse blik op de toekomst) van de bank in het jubileumlogo terugkwamen. Tot slot moest het een logo worden dat zowel in Nederland als daar buiten gebruikt kon worden.

Aanpak

We zijn begonnen met brainstormen en inspiratie opdoen. Wat past er bij een 75-jarig jubileum en wat past er bij deze bank? Met deze verzameling aan ideeën zijn we de schetsfase gestart en zijn er veel verschillende varianten ontwikkeld. Van veilig, naar out-of-the box en iets totaal afwijkends van de huidige vorm en stijl. Op deze manier werd duidelijk welke stijl in de smaak viel bij onze klant en welke niet. Uiteindelijk zijn een aantal schetsen uitgewerkt naar voorstellen en heeft NIBC een keuze gemaakt. Dit voorstel is uitgewerkt in een definitief ontwerp.

Logo 75 jaar

Herkenbaar én feestelijk. Dat is samenvattend het resultaat van het 75-jarig jubileumlogo. Onmisbaar is de 75 jaar in het logo, die logischerwijs duidelijk weer geeft om hoeveel jaar het jubileum draait. Er is bewust gekozen om jaar of ‘years’ weg te laten in het logo; de grote gouden 75 vertelt het verhaal al voldoende. Doordat goud zowel stijlvol en sprankelend is, is de keuze op deze kleur gevallen; het past het goed bij het feestelijke karakter van het jubileum.

Naast het element ‘75’ is een pay-off ook onderdeel van het jubileumlogo. NIBC is een bank die vooruitkijkt, fris en modern is. Kenmerkend voor de bank is het innovatieve oplossingsgerichte karakter; de ‘THINK YES’-mentaliteit. Dit zette ons aan het denken om een pay-off toe te voegen aan het logo waar de mentaliteit van NIBC in naar voren komt, maar die ook verwees naar het 75-jarig jubileum. Het resultaat: ‘THINK AHEAD THINK YES’ in de feestelijke kleur goud. Deze allesomvattende pay-off laat het vooruit denken én doen van NIBC terugkomen! Dat heeft hen gebracht tot waar zij nu zijn en waar zij met trots op terug kunnen blikken.

Goudkleurige stempel

Tijdens de ontwikkeling van het logo ontstond het idee een ‘stempel’ te maken. Een extra jubileumuiting die naast of in plaats van het jubileumlogo ingezet kan worden op diverse middelen zoals op drukwerk, in een presentatie of in een banner voor online uitingen. Hiermee kan de organisatie de ‘branding’ van het jubileum nog completer maken. Er zijn drie varianten gerealiseerd die gedurende het jubileumjaar ingezet kunnen worden bij bestaande of nieuwe middelen. Op deze manier kan NIBC echt overal laten zien dat zij haar 75-jarig jubileum viert!

Beelden

Meer cases

CONTENT

9 april 2024

LIFESTYLE PR

5 maart 2024

CONTENT

31 augustus 2023

MEDIA-OFFENSIEF

12 juli 2023

Onze klanten