Skip to content

Cases

Zo lekker smaakt plantaardig

Opdrachtgever

Met haar producten wil Alpro mensen inspireren vaker voor plantaardig eten en drinken te kiezen. Een meer plantaardige levensstijl is namelijk beter in alle opzichten: voor de planeet en voor onze gezondheid. Het assortiment van onder andere drinks, desserts en plantaardige variaties op kwark is breed.

Resultaat

Naast 4 Insta posts (totaal 2.050 likes) zijn er 28 story’s door 18 influencers geplaatst over High Protein. Er is meer exposure geweest voor deze nieuwe reeks, zoals verschillende online en offline artikelen in bijvoorbeeld een special van Margriet. Het receptenboekje is door Alpro daarnaast ook ingezet voor Health Care Professionals.

Voor de Creamy drinks explodeerde de exposure. Er was aandacht in magazines, online en op social media.

Als PR-bureau van Alpro verzorgt TALK ABOUT regelmatig productintroducties. Zoals voor de nieuwe producten in de High Protein Range (eind 2019) en voor de Creamy Drinks (2020). Belangrijk onderdeel van de introducties was de seeding kit: een themapakket voor on- en offline media met o.a. de nieuwe producten. Hierdoor kon de ontvanger zelf ervaren hoe lekker plantaardig smaakt! Voor de product-introductie van de High Protein Range verzorgden wij de seeding kit van A tot Z. Van het ontwerp, de inhoud (inclusief receptenboekje) tot de selectie van media, het gekoeld transport en de planning daarvan. Voor de seeding kit van de Creamy Drinks werkten we samen met Tasty Lemon. Zij ontwikkelden en bezorgden de kit, TALK ABOUT onderhield het contact met de media en verzorgde de content van de persleaflet.

Doelstellingen

De belangrijkste doelstelling voor de productintroducties van Alpro is het informeren van de communicatiedoelgroepen (media) zodat er free publicity gegeneerd wordt. Voor de PR-doelgroepen (consumenten en professionals) is dat weten ‘wat er te koop is’! Voor het project van de High Protein Range ging het om de High Protein sojadrink en Go On Vanille en voor de Creamy drinks om de Creamy Kokosnoot Drink en Creamy Amandel Drink.

Aanpak

Om de nieuwe producten onder de aandacht te brengen, is er bij beide projecten gekozen voor een crossmediale aanpak. Met een perslobby met de inzet van verschillende middelen. Doordat elke introductie een specifieke doelgroep had – health en sport voor High Protein Range en foodies en flexitarians voor Creamy Drinks – moesten er andere mediarelaties gezocht worden.

Seeding kit

De basis van de perslobby was beide keren de seeding kit. Het is een goede manier om key media – een selectie van de meeste relevante media van het betreffende product o.b.v. bijvoorbeeld niche, bereik of interesse – het product zelf te laten ervaren en te inspireren. De ervaring leert dat door de inzet van dit middel er mooie exposure kan komen, doordat de ontvanger direct een story of post plaats als de seeding kit arriveert of het product gebruikt wordt. Daarnaast is het vaak ook een aanleiding om het product op te nemen in een artikel of shoppingpagina.

Voor de seeding kit van de High Protein Range maakten wij het receptenboekje ‘Start met plantpower’. Naast informatie over het nut en de voordelen van plantaardige eiwitten, bijvoorbeeld tijdens het sporten, stonden er ook een paar recepten in. Een ‘share your experience’ card in de kit, moest ervoor zorgen dat het nog makkelijker werd om een bericht te plaatsen op social media.

In het pakket van de Creamy Drinks zat een handzame receptenkaart en persinformatie. Tasty Lemon ontwikkelde het ontwerp, verzorgde het drukwerk en de tekstproductie van de kaart. Daarnaast waren zij verantwoordelijk voor de transport en logistiek dat net als bij de High Protein Range gekoeld moest zijn, door de houdbaarheid van de producten.

Relatiemanagement

TALK ABOUT verzorgde bij beide productintroducties de selectie van de media en planning van de kits. We hebben een groot netwerk aan mediarelaties en vinden een persoonlijke aanpak belangrijk. Dit komt neer op veel mailcorrespondentie en het plegen van telefoontjes om de kans op free publicity van de kit te vergroten. Bij de High Protein Range hebben we ook een triggerende kaart ontwikkeld om de mediarelaties nieuwsgierig te maken naar de nieuwe producten en zich aan te melden voor een kennismaking. Bij beide introducties hebben wij bewust gekozen voor een mix van media, zowel printmedia, online media als influencers, om zo breed mogelijke exposure te krijgen.

Persbericht

Om het verhaal van de nieuwe producten kracht bij te zetten en om een grotere groep media te bereiken, heeft TALK ABOUT ook een persbericht voor beide productintroducties ontwikkeld. Deze zijn verstuurd naar relevante on- en offline mediarelaties via onze media database.

Stay in touch

Een goede perslobby kan nooit zonder het persoonlijk contacten van een aantal media! Met nabellen, mailen of het bezoeken van redacties vergroot je de kans op free publicity en is het dé manier om feeling te krijgen met hoe het product opgepakt wordt.

Ter ondersteuning van de productintroducties, heeft Alpro naast free publicity er ook voor gekozen om paid exposure in te zetten door middel van out-of-home advertising en tv-commercials.

Beelden

Meer cases

Lifestyle PR

28 augustus 2024

PERSEVENT

8 juli 2024

CONTENT

9 april 2024

Onze klanten