Cases
Whitepaper
Opdrachtgever
Al ruim 50 jaar levert Jaga nieuwe concepten en producten binnen de verwarmingswereld. Jaga is dé autoriteit op het gebied van een gezond binnenklimaat. Het bedrijf ontwikkelt en produceert niet alleen radiatoren maar vooral ook apparaten om de binnenlucht te ventileren en te koelen. Daarbij wordt niet alleen vanuit technisch oogpunt geredeneerd, ook de esthetische waarde van producten staat bij Jaga hoog in het vaandel. Met haar 500 medewerkers is Jaga actief in meer dan 40 landen, met vestigingen in onder andere België, Frankrijk, Tsjechië, Nederland, Engeland, Duitsland en Canada. Bovendien wordt er ook volop geëxporteerd naar de rest van de wereld gaande van Australië, China tot Japan.
Resultaat
- Diverse plaatsingen op on- en offlinemediakanalen B2B
- Meer leads naar de Jaga website door plaatsing van de whitepaper op social mediakanalen
- Meer volgers op de sociale mediakanalen van Jaga
Voor de expert op het gebied van een gezond binnenklimaat zet TALK ABOUT issuemanagement in om het merk over het voetlicht te krijgen. Jaga is een bedrijf wat staat voor veel meer dan alleen het produceren van radiatoren. De jarenlange kennis en ervaring, maar vooral ook de visie op het milieu en energievraagstukken maken van Jaga een echte autoriteit op het gebied van het binnenklimaat. Dit aspect is jarenlang onderbelicht gebleven. Jaga vroeg ons of we iets wilde bedenken waardoor zij hun kennis beter kunnen uitdragen en de rol van autoriteit steeds meer kunnen claimen.
Doelstellingen
- Meer bekendheid voor Jaga als binnenklimaat-expert
- Meer aandacht voor klimaatproblemen en de Jaga-oplossingen
- Kennisdelen over vakinhoudelijke onderwerpen
- Bovenstaande doelen waren zowel voor B2B als B2C vastgesteld
Aanpak
Om meer kennis te delen en om Jaga meer als expert of autoriteit op het gebied van het binnenklimaat op de kaart te zetten heeft TALK ABOUT samen met Jaga diverse whitepapers ontwikkeld over onderwerpen die spelen in de energie- en installatiesector.
De kracht van een whitepaper zit onder andere in het feit dat een probleem of issue objectief wordt beschreven. De inhoud van een goede whitepaper is niet reclamisch. Een whitepaper wordt niet geschreven in de bekende lovende ‘reclamestijl’. Zo hebben wij dit ook gedaan bij de whitepapers die we voor Jaga hebben ontwikkeld. De inhoud gaat hierbij vooral om het probleem, de achtergronden ervan en de voor- en nadelen van verschillende oplossingen. Het feit dat Jaga een van die oplossingen kan bieden is ondergeschikt. Uiteraard plaatsen we wel goede verwijsinformatie in het document, zodat de lezer altijd bij Jaga terecht kan als hij of zij dat wilt.
Een whitepaper is een prima instrument, waarmee Jaga de bewustwording van potentiele klanten kan vergroten. De inhoud van de whitepaper gebruikten we overigens ook weer voor korte artikelen op bv social media of de website.
Door de diverse onderwerpen en whitepapers te delen, zorgen we ervoor dat er telkens een nieuw contact moment met Jaga en de media alsook met de klant gezocht kan worden. Het gratis aanbieden van deze whitepapers helpt tevens bij de merkbeleving van Jaga. Een whitepaper is dan ook een handig middel om in contact te komen met de klant en de expertise van Jaga uit te dragen. De doelgroep is voornamelijk B2B.
- Om de whitepapers te maken hebben we de volgende stappen gevolgd:
- Whitepaper schrijven op basis van interviews en bestaande onderzoeken
- Whitepaper delen op de Jaga-website zodat klanten deze kunnen downloaden en lezen, zowel B2B als B2C
- De whitepaper per post versturen naar diverse mediarelaties
- Perslobby op basis van diverse persberichten die voortkomen uit de whitepaper
- Infographic ontwikkelen die als trigger dient om de whitepaper te lezen
We schreven uiteindelijk 3 whitepapers:
- ‘Lagetemperatuurverwarming – Duurzaam wonen = duurzaam verwarmen’
- ‘Nieuwe Isso Kwaliteitseisen – Wat betekenen ze in de praktijk voor warmwaterverwarmingsinstallaties’
- ‘Binnenklimaat – Ventileren is een must voor een fris binnenklimaat’.