Skip to content

Cases

Stap voor stap groener wonen

Opdrachtgever

  • Lot Hypotheken: biedt als hypotheekaanbieder een duurzaamheidshypotheek aan.
  • Jaga: biedt radiatoren voor milieubewust koelen, ventileren en verwarmen.
  • Harol: biedt zonwerende oplossingen zodat je op een duurzame én energiezuinige manier de temperatuur binnenshuis onder controle houdt.
  • Villeroy & Boch: biedt producten op gebied van Badkamer & Wellness, zoals een toilet met waterbesparende toiletspoeling.
  • LVNG: biedt duurzame verzorgings- en schoonmaakproducten zonder microplastics, parabenen en chemicaliën.
  • Wesco: biedt huishoudproducten zoals (inbouw) prullenbakken waarmee je 2- tot 3-voudig afval kunt scheiden.

Resultaat

  • Een cross mediale verspreiding van de campagne.
  • Het thema duurzaamheid is bij een breed publiek onder de aandacht gebracht.
  • De themamailing is geopend door 57% van de ontvangers.

Goed zijn voor de mens én natuur, een groenere wereld: het is een hot topic. Beginnen met je woning verduurzamen is bijvoorbeeld een mooie stap. Denk aan het treffen van energiebesparende maatregelen of het aanschaffen en gebruiken van milieuvriendelijke alternatieven. Verschillende opdrachtgevers van TALK ABOUT bieden deze maatregelen en alternatieven, of produceren hun producten op een verantwoorde wijze om de aarde zo min mogelijk te belasten. Het leek ons daarom een goed idee om deze ‘groene krachten’ te bundelen in een campagne en onze opdrachtgevers zo onder de aandacht te brengen. Benieuwd naar onze aanpak? Lees het hier.

Concept
TALK ABOUT heeft een campagne opgetuigd waarbij de consument wordt geïnspireerd en aangespoord om stap voor stap groener (duurzamer) te wonen middels verschillende producten en diensten van onze opdrachtgevers. Stap één was daarom het in kaart brengen van wat verduurzamen voor Lot Hypotheken, Jaga, Harol, Villeroy & Boch, LVNG én Wesco betekent.

Aanpak
De doelgroep bereiken met een crossmediale aanpak is tegenwoordig de standaard. Als PR-bureau hechten we veel waarde aan deze aanpak waarin paid, earned, shared en owned media geïntegreerd samenkomen. Hierbij worden verschillende middelen zoals betaalde media, eigen kanalen, social media en free publicity gecombineerd. Voor de campagne hebben we in kaart gebracht wat de boodschap is, welke doelgroep we willen bereiken en welke kanalen hierbij aansluiten.

Social mediacampagne
De ‘Stap voor stap groener wonen’ campagne is als eerst verspreid via de social mediakanalen van TALK ABOUT (owned media). Een effectieve en gemakkelijke manier om onder de aandacht te komen bij een waardevolle doelgroep, namelijk onze volgers. Met deze volgers hebben we engagement opgebouwd waardoor de boodschap eerder en beter ontvangen wordt. Daarnaast zitten er geen kosten aan verbonden.

Gedurende een week werd er elke dag één groene stap als carrouselpost gedeeld. De eerste afbeelding diende als trigger om de aandacht van volgers te trekken. In de tweede afbeelding werd de duurzame stap uitgelegd. Nadat alle groene stappen uitgelicht waren, deelden we een video waarin alle stappen op een rij zichtbaar waren. De verspreiding van de campagne op social media kanalen heeft als doel het creëren van meer brand awareness en het vormen van een (andere) merkidentiteit bij de doelgroep. Verschillende opdrachtgevers gaan na deze campagne meer geassocieerd worden met duurzaamheid.

Themamailing
Naast de social mediacampagne verzonden we een themamailing naar verschillende media (online/offline media en influencers) die een link hebben met duurzaam wonen, interieur of een bewuste leefstijl. De geselecteerde media liep uiteen van het AD, JAN Magazine, een bijlage van de krant tot de vtwonen. Het doel van de themamailing: de aandacht van de ontvanger trekken voor één of meerdere producten uit de mailing, zodat dit free publicity zou opleveren (earned media).

Advertorial
Het derde en laatste middel dat werd ingezet voor deze campagne, was een advertorial (paid media). Met een advertorial kom je gegarandeerd onder de aandacht bij een bepaalde doelgroep/lezers. De lezer wordt overtuigd van het verhaal (de boodschap), de producten en de diensten. Daarnaast heb je zelf compleet in de hand hoe dit wordt weergegeven én welke teksten erbij komen te staan.

TALK ABOUT heeft een ‘In 6 stappen groener wonen’ advertorial ontwikkeld die geplaatst is in deGroener Wonen 15e editie van het Groener Wonen Magazine. Er is voor dit magazine gekozen omdat zij schrijven over duurzaam wonen. De lezer van het Groener Wonen Magazine valt binnen de te bereiken doelgroep van TALK ABOUT en de opdrachtgevers. Het stappenplan naar een duurzame woning is toegelicht op een, door TALK ABOUT vormgegeven, pagina. Daarbij is bewust de huisstijl van het magazine aangehouden voor de beste aansluiting met het magazine.

Benieuwd naar de eindproducten?
– Bekijk de social media campagne op onze Facebook of Instagram.
– Bekijk de advertorial op onze website onder ‘in de media’.
– Vraag de themamailing op via info@talkabout.nu

Beelden

Meer cases

Lifestyle PR

28 augustus 2024

PERSEVENT

8 juli 2024

CONTENT

9 april 2024

Onze klanten