Skip to content

Cases

PR-offensief Wesco 2023

Opdrachtgever

Huishoudelijke producten saai? Niet bij Wesco! Het van origine Duitse merk maakt huishoudelijke producten van excellente kwaliteit met een hightech functionaliteit. Het iconische design in de ontwerpen in combinatie met een uitgebreid kleurenpalet maken Wesco-producten aantrekkelijk voor het hele huis.

Resultaat

In 2023 heeft Wesco met ruim 50 knipsels in verschillende soorten media in Nederland en België gestaan. Van online platforms, dagbladen, vakmedia tot interieurmagazines en lifestylebladen. Een uniek resultaat omdat dit behaald is zonder enige inzet van betaalde samenwerkingen. Daarnaast is er - vanuit budget oogpunt - geen mediamonitoring service ingezet. Hierdoor kan het exacte aantal knipsels dus vele malen groter zijn.

Een paar voorbeelden van de exposure:

  • Tower Collector in rubriek van trendwatcher Monique van de Reijden: op www.telegraaf.nl
  • Mini Grandy in shopping www.residence.nl
  • Artikel uitbreiding LOFT-collectie op www.wonen.nl
  • Artikel over de Spaceboy op www.wonenwonen.nl
  • Spaceboy in LINDA. magazine
  • Superball in verschillende ed. AD
  • Pushboy in Jan Living
  • Pushboy in Landleven
  • Grandy broodtrommel in Nina Magazine (BE)
  • Talkmaster in Landelijk Wonen
  • Talkmaster in TREND magazine (vakmedium)
  • Spaceboy in MEZZA (zaterdag magazine van het AD)
  • Spaceboy in TULP magazine met winactie (barter: alleen producten geleverd)

Wesco wilde in 2023 met een PR-offensief meer zichtbaarheid creëren bij de consument in Nederland en België. Door onze PR-activiteiten van de voorgaande jaren stond het merk goed op het vizier van de media. Belangrijk om hierop te blijven, zodat bij producties – zoals shoppingpagina’s – aan Wesco gedacht werd. De focus hierbij moest liggen op de contentpijlers lifestyle, interieur en design. Een belangrijk uitgangspunt voor de werkzaamheden van TALK ABOUT was dat dit door free publicity werd behaald.

Aanpak

Om het hele jaar PR-activiteiten te kunnen verzorgen, werkten we op basis van een maandfee. Dit is een gebruikelijke vorm in de lifestyle PR omdat er op deze manier continu werkzaamheden verzorgd kunnen worden en klanten een eigen PR-afdeling op afstand hebben.

  • In de kick-off meeting eind 2022 werden de doelgroepen, doelstellingen, focus en het budget voor 2023 besproken.
  • Aan de hand hiervan bepaalde TALK ABOUT de PR-strategie en vertaalde dit naar een handzame kalender waardoor de middelenmix en timing in één oogopslag duidelijk werden.
  • Het PR-offensief van Wesco bestond uit:
    • Het ontwikkelen en verzenden van persberichten, persflitsen (korte berichten met focus op beeld) en themamailingen (bericht met productnieuws van verschillende complementaire lifestylemerken omtrent een thema). Hierdoor kwam Wesco gedurende 2023 op verschillende momenten onder de aandacht bij de media.
    • Het opstellen en continu updaten van medialijsten. Door onze jarenlange ervaring kent TALK ABOUT het Nederlandse en Belgische medialandschap als geen ander. Voor Wesco ontwikkelden we met onze PR-software tool verschillende medialijsten inclusief de persoonlijke contacten van TALK ABOUT. Bij het ontwikkelen van medialijsten, selecteren we relevante journalisten, freelancers, stylisten en influencers. Dit is per bericht anders en resulteert in verschillende custom made consumenten- en vakmedialijsten.
    • Een perslobby. In de perslobby hebben we intensief contact met verschillende media om de kans op exposure te vergroten. Dit is altijd op maat en afhankelijk van contentbehoeften. Per medium kijken we met wie we het beste contact kunnen hebben en op welke manier: bellen, mailen, persoonlijk bezoek, press gift sturen etc.
    • Deelname aan het kerst-persevent wat TALK ABOUT op 21 juni heeft georganiseerd. Tijdens de langste dag van het jaar ontvingen we Nederlandse en Belgische journalisten, stylisten en influencers die de nieuwste kerstcollecties en -gifts van de aanwezigen merken (waaronder Wesco!) konden bewonderen. Zo konden zij alvast de kerstsfeer proeven en inspiratie opdoen voor de mooiste kerstspecials, artikelen en (online) content.
  • In maandelijkse PR talks werden de laatste ontwikkelingen bij Wesco en de status van onze activiteiten besproken. Op deze manier stuurden we ons PR-offensief altijd aan naar de actualiteit én ervaringen van reeds uitgevoerde werkzaamheden.

Om van nieuwswaardig topic – in geval van Wesco lancering van nieuwe producten – onweerstaanbaar nieuws te maken én boven het maaiveld van persberichten uit te steken bij ontvangers, hebben we extra aandacht besteed aan koppen.  Dit werkte goed en zagen we terug doordat koppen letterlijk werden overgenomen: Talk (dirty) to me, In ‘LOFE’ with LOFT.

Beelden

Meer cases

CONTENT

9 april 2024

LIFESTYLE PR

5 maart 2024

CONTENT

31 augustus 2023

MEDIA-OFFENSIEF

12 juli 2023

Onze klanten