Skip to content

Cases

PR-offensief wereldrecord

Opdrachtgever

Vanuit het hoofdkantoor en ontwikkelcentrum in Oosterhout creëert familiebedrijf Tanis productielijnen voor producenten van gummy- en jellysnoepjes over de hele wereld. Daarnaast levert Tanis service die voor elke klant net weer even anders is, van persoonlijke ondersteuning tot de ontwikkeling van receptuur.

Resultaat

Zowel landelijke, regionale en lokale nieuwsdagmedia (radio, tv en dagbladen) als vakmedia hebben massaal aandacht besteed aan de wereldrecordpoging. Zowel in de aanloop ernaar toe, tijdens het maakproces en toen het wereldrecord was behaald. Dit resulteerde o.a. in de volgende exposure:

  • BEAU - op verschillende dagen items in tv-show
  • BN/DeStem ed. Oosterhout - diverse exposure online en in print
  • De Coen & Sander Show - nieuwsitem
  • De Telegraaf - voorpagina nieuws!
  • Hart van Nederland - item in programma
  • Jeugdjournaal - item in tv-programma en op website
  • Packonline.nl - online artikel op website van dit vakmedium!
  • RTLnieuws.nl - online artikel

In april 2023 deed Tanis een poging naar het wereldrecord grootste gummybeer van de wereld gieten. Deze gebeurtenis wilde het bedrijf aangrijpen om meer naamsbekendheid te verwerven in Nederland. Tanis werkt voor de B2B markt en had nog niets gedaan aan free publicity of communicatie met consumenten. Daar moest verandering in komen en de wereldrecordpoging was een perfecte start! TALK ABOUT werd gevraagd om de PR rondom deze gebeurtenis te verzorgen.

Aanleiding

Als trigger voor een bezoek aan hun stand op de internationale packaging vakbeurs ‘interpack’ (mei 2023 in Düsseldorf), bedacht het team van Tanis om de grootste gummybeer van de wereld te gieten en deze op de stand te plaatsen. Het proces was nagenoeg gelijk aan het maken van normale, ‘kleine’ gummysnoepjes: van het ontwikkelen van een recept, het maken van een mal tot aan de daadwerkelijk productie en het gieten. Het was alleen onbekend gebied omdat er nog nooit in de geschiedenis een gummybeer van een dergelijk volume en grootte was gemaakt.

Wereldrecordpoging

De wereldrecordpoging startte op dinsdag 11 april in de pilot plant in Oosterhout met het maken en mengen van de snoepmassa en het gieten hiervan in de mal. De dagen erna werden uitgetrokken voor het uitdrogen. Op donderdagmiddag 20 april om 14.00 uur werd de gummybeer gelost, gelegd en gewogen. Een jurylid van Guinness World Records was aanwezig om het wereldrecord te kunnen vaststellen en bevestigde dat de gummybeer van Tanis met ruim 1.728 kilo en een afmeting van 2 ½ x 2 x 1 meter officieel de grootste ter wereld is!

Doelstellingen

Het belangrijkste voor dit PR-offensief was voor Tanis het creëren van de meeste optimale mediabenadering met inzet van free publicity om in Nederland naast de B2B markt ook de consument te bereiken. En in het bijzonder potentiële medewerkers en (potentiële) klanten.

Aanpak

In een korte periode – tussen het begin van de opdracht tot aanvang van de wereldrecordpoging zaten drie weken – wilden we zoveel mogelijk zichtbaarheid creëren bij relevante media omdat het niet zeker was of de wereldrecordpoging zou lukken.

  • Daarom ontwikkelde TALK ABOUT een aankondigingspersbericht van de wereldrecordpoging dat begin april breed werd uitgestuurd. Hierdoor hadden – bij mislukking van de poging – veel journalisten al van Tanis gehoord én was er bij interesse in interviews en/of aanwezigheid bij het vaststellen van het wereldrecord genoeg tijd om dit in plannen.
  • We kozen er vervolgens voor om het aankondigingspersbericht op te volgen met een intensieve perslobby bij vooraf geselecteerde media. Dit houdt in dat TALK ABOUT hen persoonlijk benadert (bellen, mailen, appen, dm’s) om de kans op exposure te vergroten.
  • Uiteraard fungeerde TALK ABOUT als eerste contactpersoon voor de media. Een must bij een dergelijk media-offensief! Op deze manier was er altijd een up-to-date overzicht van de aanvragen, werd de klant ontlast omdat TALK ABOUT de selectie kon maken en de perslobby direct kon bijsturen. Daarnaast begeleidde TALK ABOUT de media tijdens de wereldrecordpoging  en ging direct daarna aan de slag met de follow up.
  • Gelukkig werd het wereldrecord behaald en werd het persbericht, dat we al in de stijgers hadden staan, diezelfde avond verzonden om nog zoveel mogelijk exposure in consumentenmedia te realiseren. Voor de internationale vakmedia werd dit bericht vertaald en verzonden.

Onze ervaring leert dat met dergelijks nieuws als een wereldrecordpoging, free publicity eigenlijk altijd wel behaald kan worden. Naast kennis van het medialandschap moet het PR-offensief wel goed uitgedacht  en begeleid worden om de beste resultaten te behalen. En dat is TALK ABOUT op het lijf geschreven!

Beelden

Meer cases

CONTENT

9 april 2024

CAMPAGNE

8 april 2024

LIFESTYLE PR

5 maart 2024

CONTENT

31 augustus 2023

Onze klanten