Een opvallende, stijlvolle en aantrekkelijke mailing versturen die verbonden is aan een thema… we kennen allemaal de bekende ‘inhakers’ rondom de speciale en of feestdagen (Kerstmis, Valentijnsdag, Vaderdag of bijvoorbeeld Moederdag), maar ook inhaken op een trend of ontwikkeling is geschikt voor een themamailing. Het is een goed PR-middel om in één keer veel informatie over een bepaald onderwerp te sturen naar onze mediarelaties die hierover berichten. Deze mailingen vallen vaak goed in de smaak omdat de content niet over specifiek één merk of product gaat maar over meerdere. TALK ABOUT verstuurt regelmatig themamailingen. Benieuwd hoe deze tot stand komen?

1. Ga op zoek naar het juiste haakje

Als eerste bedenk je het juiste haakje door een populair of actueel onderwerp te kiezen dat inspeelt op een speciale dag, trend of ontwikkeling. Zoals Moederdag of Sinterklaas. Rondom deze periode plaatsen media namelijk veel shoppingpagina’s die hierop inspelen. Zij zijn daarom altijd op zoek naar (nieuwe) toffe producten, merken of diensten die hierbij aansluiten.

Maar ook tuin- of interieurtrends en duurzaam zijn goede inhakers voor themamailingen omdat deze onderwerpen regelmatig voorbijkomen in de media. Zowel in posts, magazines, dagbladen en tv-programma’s wordt hier op verschillende manieren aandacht aan besteed (van artikelen, ‘binnenkijkers’ tot shoppingpagina’s). Om maar een voorbeeld te noemen: het ‘buitenleven’. Door corona hebben veel mensen ervaren dat een fijn plekje buiten in eigen tuin of op het balkon onwijs belangrijk is. Iedereen was meer thuis en wilde daarom ook meer tijd, geld en energie steken in een prettige woonomgeving. Een themamailing is dan een goede manier om producten onder de aandacht te brengen die hierbij aansluiten; zoals een zonnewering, een mooie buitenkeuken of sfeervol servies om heerlijk te tafelen.

2. Let’s make it shine

Met een themamailing krijg je de kans om veel informatie op één moment te versturen en op het vizier te komen bij de media. Superhandig, maar ook een uitdaging. Waarom? De media ontvangen zo ontzettend veel informatie op een dag. Je moet dus opvallen! Laat je inspireren door magazines en websites om te zien wat er geplaatst wordt, wat voor soort beelden er worden gebruikt, welke kleuren er ‘hot’ zijn en welke koppen er worden gebruikt. Een aantrekkelijk uitziende mailing met mooie beelden, leuke titels en (korte) krachtige teksten triggert om te openen en wordt beter opgepakt dan een simpele opmaak. Het oog wil namelijk ook wat 😉.

3. Selectie

Met stip op nummer één bij het opstellen van een themamailing staat: het selecteren van de juiste media/ontvangers. Wat is het onderwerp van je mailing? En voor wie is dit interessant? Gaat de themamailing alleen naar regionale media of ook landelijke? Ligt de focus op consumentenmagazines of wil je ook vakmedia bereiken? Dit zijn allemaal belangrijke afwegingen die gemaakt worden bij het opstellen van een contactlijst.

Het doel van het selecteren is ervoor te zorgen dat de gebundelde informatie bij de juiste media terecht komt, die hier ook ‘oren’ naar hebben. Is het bijvoorbeeld zinvol een interieuritem naar een financieel blad te versturen? Waarschijnlijk niet, mits je weet dat er een shoppingpagina over interieur in het blad verschijnt. Kortom, het maken van een goede selectie is ontzettend belangrijk!

4. Verzenden

En dan is de themamailing ready to go! Wij sturen hem niet zomaar uit. Voor de beste resultaten (grootste kans op ontvangen en plaatsing) gebruikt TALK ABOUT de PR-software van PR-Dashboard. De themamailing kan dan gemonitord worden; is de mailing aangekomen en geopend. Maar vooral het gemak van de ontvanger is groot. Er kunnen namelijk hoge resolutiebeelden worden meegestuurd en de tekst kan direct worden gebruikt. Daarnaast is het mogelijk via bijlagen en links meer achtergrondinformatie te sturen. Ideaal dus!

Ben je benieuwd naar resultaten van voorgaande themamailingen? Kijk dan op onze ‘in de media pagina’. En klik hier voor voorbeelden van onze themamailingen: duurzaam wonen mailing, Vaderdag of Moederdag.