PR als sleutel naar succes!
Karen en Natasja van TALK ABOUT vieren dit jaar het tienjarig jubileum van hun PR-bureau. Zij leggen graag uit hoe PR juist in deze tijd ondernemers kan helpen. “Met PR kun je ervoor te zorgen dat jouw organisatie, product of dienst onder de aandacht komt van de juiste doelgroep.”
Vertel je verhaal
“Voor ons is PR de ultieme manier om je verhaal te vertellen. Niet één keer, maar steeds opnieuw en steeds hetzelfde verhaal. Be good and tell it. Wij zien nog vaak te veel bescheidenheid, je mag echt wel vertellen dat je product top is, sterker nog, als jij het niet doet, doet je concurrent het wel. Maar je moet wel een goed verhaal hebben. Make it worth to talk about! En bij het vertellen van je verhaal is een geïntegreerde aanpak, waarin paid, owned, shared en earned media samenkomen, essentieel.”
Earned media
“Het is duizendmaal beter als iemand anders iets over je vertelt, dan dat je dat zelf doet. Als een journalist schrijft over je product is dat geloofwaardiger
en daardoor krachtiger. Maar verdien je dat dan, dat iemand over jou of je collectie gaat schrijven (daar komt de term ‘earned media’ vandaan)? Dat kan
alleen als je relevante content aanlevert. Journalisten hebben verhalen nodig. Dus zoek altijd naar het juiste haakje: denk na over wat jouw merk, winkel
of producten onderscheidt van alle andere. Dat kan een leuke anekdote over jou als ondernemer zijn, of de geschiedenis van een mooi oud winkelpand
maar ook een nieuw product. Je kunt een persbericht sturen of een paar mooie beelden, maar ook een inhoudelijk artikel. Op die manier creëer je een win-win situatie: jij ‘verdient publiciteit voor je merk of product en de journalist heeft content’.”
Eigen media
Met owned media bedoelen we je eigen kanalen, denk aan je website, met misschien wel een blogmogelijkheid, of YouTube waar je video’s op kan plaatsen. Maar ook je brochure of een branded magazine. Hierin kun je precies vertellen wat jij wilt. En vergeet ook de social media niet, want met je eigen Instagram-account of Facebook-pagina kun je ook een grote groep mensen bereiken. Dan heb je gratis publiciteit die je zelf in de hand hebt. Kies wat bij jou past.”
Adverteren
“Een advertentie inkopen kan soms ook heel nuttig zijn. Je kunt precies vertellen of laten zien wat jij wilt. Want bij earned media heb je geen invloed op wat en wanneer de journalist precies gaat publiceren. Bij een advertentie of advertorial wel. Dat kan in sommige gevallen handig zijn, bijvoorbeeld bij een productintroductie. Dat wil je uiteraard precies op het juiste moment doen.”
Wat levert PR op?
“Met PR kun je meerdere doelen bereiken, maar je zorgt vooral voor zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dankzij PR kun je meer mensen bereiken en een (positieve) reputatie opbouwen. Dat zorgt, uiteindelijk voor meer klanten en dus meer omzet.”
Nog een belangrijke tip? Doelgroep denken!
“Belangrijk is wel om goed te bedenken wat je doelgroep is en welke media daarbij passen. Wil je consumenten bereiken of professionals? Als je je richt op grote kranten, terwijl je een jonge digitale doelgroep hebt, krijg je niet de juiste publiciteit. Blijf dus als retailer of agent altijd kritisch en kies dus alleen media die bij jouw doelgroep passen, ook al zijn dat misschien kleinere, niche, titels. Dan bereik je tenminste wel de juiste mensen.”