Als organisatie moet je mee gaan met je tijd en is het heel belangrijk dat je authentiek bent. Consumenten kiezen tegenwoordig veel bewuster en prikken door alle reclames heen. Het gaat nu veel meer om geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en consistentie. Waar sta je voor als organisatie en maak je dat ook waar? Kortom welke identiteit draag je uit als organisatie, merk of bedrijf? En hoe kun je deze identiteit nu het beste vormgeven? Wij geloven bij TALK ABOUT in een goede corporate story die een wezenlijk verschil maakt voor onze merken. Een verhaal dat vertelt en verbindt.

Een corporate story is hét verhaal over waar de organisatie of het merk voor staat. Zo kun je je onderscheiden en positioneren als organisatie t.o.v. je concurrenten. Elke organisatie heeft een eigen verhaal, waarin duidelijk wordt wie je bent, waarom je zo bent en waar je naar op weg bent. Een goed verhaal leeft en wordt veel beter onthouden dan een platte tekst met je kernwaarden of missie en visie. Verhalen gaan over emoties en worden verwerkt en opgeslagen in het emotionele brein van de mens. Dit komt mooi uit, want dit deel van het brein is namelijk ook verantwoordelijk voor de meeste beslissingen, zoals het kopen van producten. Met een goed verhaal kun je mensen dus overtuigen.

Daarnaast geeft een verhaal houvast en betekenis. Het is vaak het vertrekpunt voor de introductie van een nieuw merk of voor een herijking. Zowel intern als extern. Voor de consumenten wordt het duidelijk wat de organisatie belangrijk vindt en voor de medewerkers is de corporate story de basis voor alle communicatie.

Hoe kun je dan zo’n corporate story insteken? Een goede invalshoek is het ontstaan van de organisatie of het merk. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Tony Chocolonely. Het begon allemaal bij een journalist die een boek las over kindslaven op de cacaoplantages in West-Afrika. Hij besloot dat het anders moest en begon zijn eigen slaafvrije chocolade te produceren. Een boeiend en inspirerend verhaal over het ontstaan van het merk. Dit verhaal komt duidelijk terug in alle uitingen. Zelfs de chocoladerepen zijn niet eerlijk in stukken verdeeld, omdat het in de chocoladeketen ook niet eerlijk is verdeeld.

Veel organisaties en merken kiezen voor een andere invalshoek met storytelling. Wat wil jij bijvoorbeeld anders doen dan je concurrenten? Denk aan de 100% ecologische verf van Amazona die geen dierlijke stoffen bevat en milieuvriendelijk is. Een mooi verhaal om te vertellen én dat onderscheidend en uniek is ten opzichte van andere spelers in de markt.

Wij zijn continue druk bezig met het ontwikkelen en aanscherpen van de verhalen van onze klanten. Bijvoorbeeld voor de lancering van het nieuwe merk Bambuta ontwikkelden wij een corporate story die in alle communicatie en PR-uitingen terugkomt. Ook voor Creative Lab Amsterdam, die onlangs hun portfolio uitbreidden, hebben wij het verhaal op papier gezet. We spraken hiervoor uitgebreid met de twee oprichters en probeerden te doorgronden waarom zij bepaalde keuzes hebben gemaakt. Juist door hun unieke en bijzondere verhaal kunnen zij zich onderscheiden van hun concurrenten. We zijn nog druk bezig met het schrijven. Benieuwd naar het eindresultaat? Stay tuned!