13 februari vierde Lot Hypotheken, het jongste hypotheeklabel van NIBC Bank, haar eerste verjaardag. Het was een bewogen maar succesvol eerste jaar! Bij de start was Lot op alles voorbereid, behalve op een pandemie. Ondanks de crisis werd het nieuwe label bijzonder goed ontvangen en opgenomen in de hypotheekmarkt. Lot Hypotheken heeft binnen één jaar 3% marktaandeel in de NHG-markt behaald en biedt sinds november ook hypotheken aan zonder NHG.

Goede service, gemakkelijk én snel

Terugkijkend op afgelopen jaar is Saskia Buursink, commercieel directeur Lot Hypotheken, erg tevreden met de resultaten die zij hebben behaald: “We bevinden ons in een bijzondere, zeer competitieve markt. De rentes zijn historisch laag en de prijsconcurrentie is enorm. Toch hebben we qua aangevraagde hypotheken 3% marktaandeel in de NHG-markt weten te behalen en hebben we onze propositie al uitgebreid naar de niet-NHG markt. We hebben 4000 hypotheken verstrekt in ons 1e jaar. Een resultaat waar we trots op zijn en de komende jaren in willen blijven groeien.”

Lot maakt je blij, ook dit jaar

Lot houdt haar hypotheekproces zo eenvoudig, snel en efficiënt mogelijk. Buursink: “Lot is de hypotheekaanbieder voor blije mensen, of dat nu adviseurs zijn of onze eindklanten. Ons acceptatieproces is voorspelbaar en verloopt soepel, met zo min mogelijk gedoe voor iedereen. We beoordelen alles binnen 1 dag, hebben een korte stukkenlijst en maken gebruik van data uit externe bronnen. Daarnaast kennen we een persoonlijke aanpak. Zo werken we met een vast team Lot-specialisten dat aanspreekpunt is voor adviseurs en kiezen we voor telefonisch contact in plaats van een (standaard) mail als we iets willen bespreken. Het afgelopen jaar is uit onderzoek gebleken dat dit echt wordt gewaardeerd. We haalden een NPS van +55 onder intermediairs en een NPS van +35 onder consumenten.”

Resultaten en toekomstplannen

Lot heeft een vliegende start gemaakt in de hypotheekwereld. Maar ook voor 2021 staan er veel plannen klaar. “Wij blijven optimaliseren en innoveren!”, aldus Buursink. “Aankomend jaar gaan we verder investeren in een duurzame woningmarkt en onze rol als geldverstrekker nog meer waarmaken. Zo zijn we samen met ketenpartners aan het kijken welke diensten en tooling we kunnen inzetten om verduurzaming nog gemakkelijker en vanzelfsprekender te maken. Daarnaast blijft een klantgericht en efficiënt proces enorm belangrijk, ook als we meer doelgroepen gaan bedienen. Datadriven hypotheekacceptatie speelt daarin een belangrijke rol. Daarom zijn we nu stappen aan het zetten op het gebied van verdere bronontsluiting.”

Buursink: “Onze funding is momenteel afkomstig van 3 gerenommeerde investeerders (waarvan twee Nederlands) en van NIBC Bank. We willen het aantal investeerders laten groeien. Daarnaast hebben we voor 2021 de ambitie om 5% marktaandeel te halen in de NHG-markt en ook voor niet-NHG willen we daar de komende jaren naartoe groeien. We hopen dat het succes van ons eerste jaar ook in de toekomst zorgt voor veel blije adviseurs en klanten.”