PR & communicatie | De kracht van social media voor je merk

Hoe kan ik het best mijn social media inzetten? Wanneer plaats ik welk bericht? Welke kanalen gebruik ik en welke niet? Wat zijn de juiste tijden om iets te plaatsen? Allemaal vragen die je kunt hebben als je denkt aan het gebruik van social media. Wij helpen je graag een handje.

Social media zijn niet meer weg te denken uit de communicatiestrategie. Met de inzet van social media kun je jouw merk binden aan je doelgroep. Het is wel belangrijk dat je rekening houdt met waar je doelgroep zich bevindt en wat deze groep bezig houdt.

Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke kanalen je wilt gebruiken als organisatie. Uit onderzoek van Newcom.nl is gebleken dat Instagram populairder is dan ooit. Het dagelijks gebruik blijft stijgen met een groei van ruim 20%. Instagram is de grootste online app om foto’s te delen. Je kunt dit kanaal als bedrijf dus goed inzetten als je sfeer en beleving wilt creëren rondom je merk. Ondanks dat Facebook daalt qua aantal gebruikers hebben zij nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Op Facebook heb je meer ruimte om het verhaal van je merk te vertellen, content van anderen te delen en een stukje productinformatie te delen. Bovendien is de gebruikersgroep van Instagram anders dan die van Facebook. Bedenk dus heel goed hoe jouw doelgroep eruit ziet.

Hoe kan ik het best mijn kanalen inzetten?
Om je zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep is het belangrijk dat je een aantal vragen stelt.

  1. Bedenk wat je wilt bereiken. Is dit aandacht, informatie overdracht of bijvoorbeeld een bepaalde actie?
  2. Segmenteer je doelgroep. Je doelgroep bestaat altijd uit meerdere subdoelgroepen. Breng deze in kaart.
  3. Op welke kanalen bevindt je doelgroep zich?
  4. Wat zijn de interesses van je doelgroep?
  5. Wat is de tone of voice die past bij jouw doelgroep?
  6. Op welke onderwerpen kan je inspelen? Kijk bijvoorbeeld op de Issuekalender op welke issues of feestdagen je kunt inspelen.
  7. Welke contentvorm spreekt het best aan bij de doelgroep? Bijvoorbeeld een blog, een video of een aansprekend beeld.
  8. Aan de slag!

Het effect van een contentkalender
Het plaatsen van content kan veel tijd kosten. Het is belangrijk om eerst een contentkalender op te zetten. Dit helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Maak bijvoorbeeld een maand van tevoren je content voor de volgende maand. Je geeft in de contentkalender aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets plaatst. Voordelen hiervan zijn onder andere dat het overzichtelijk werkt binnen je team, je in kan spelen op belangrijke dagen of evenementen en het tijd scheelt. Bovendien kun je zo ook werken met een bepaalde opbouw binnen je berichten.

Wij kunnen jou hierbij helpen!
Social media vraagt om strategie, tijd en aandacht. Je moet het goed benutten, wil je een verschil kunnen maken. Het is dan ook belangrijk om selectief te zijn en niet alles maar breeduit naar iedereen te zenden. TALK ABOUT helpt je graag daarbij! Van het bepalen van een passende strategie tot het gestructureerd creëren van content (aan de hand van contentkalenders), relevante interactie met (potentiële) volgers en accountbeheer.

Kijk op onze site voor meer informatie.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp