PR & communicatie | Creatieve sollicitatieronde

Het zoeken naar geschikte (toekomstige) medewerkers is een heel proces. Na een geslaagde eerste ronde met sollicitatiegesprekken bleven er nog 5 kandidaten over in onze sollicitatieprocedure. Gaan we hen nogmaals uitnodigen voor een gesprek of gaan we het anders aanpakken? Iemand moet namelijk niet alleen goed bij ons team passen, maar moet andersom ook een goed gevoel bij het bedrijf en de collega’s hebben. Daarnaast wilden we zo effectief mogelijk met onze tijd omgaan en iedereen  op een andere manier leren kennen: de creatieve sollicitatieronde werd een feit!  

Voor deze ronde nodigden we de vijf sollicitanten tegelijkertijd op één avond uit. Samen met het hele TALK ABOUT team en onder begeleiding van Joleen en Mariëlle van Durven & Doen hebben we in 1,5 uur geprobeerd een goed beeld van elkaar te krijgen.  De avond werd geopend met een mini DISC sessie. De beschrijvingen van dit model geven in begrijpelijke taal zicht op gedrag en communicatie. Daarop volgden speeddates. In 5 rondes van ieder 4 minuten kregen de kandidates elke keer een andere collega tegenover zich, die een vraag stelde. Zo werd bijvoorbeeld gevraagd om TALK ABOUT in een elevator pitch te verkopen. Durven & Doen was ook een ‘stop’ tijdens het speeddaten. Hier moest de kandidate zoveel mogelijk input zien te vergaren om thuis een persbericht te kunnen ontwikkelen.

Natuurlijk was het spannend voor de kandidates om samen met ‘concurrenten’ een sollicitatieronde te hebben. Maar de reacties waren stuk voor stuk heel positief.  We hebben de sollicitanten echt beter leren kennen, gezien hoe ze reageerden op bepaalde situaties en een stuk content mogen ontvangen. De creatieve sollicitatieronde is wat ons betreft dus een succes en een goed voorbeeld van het ‘out of the box denken’ wat we hier graag doen. En het ‘eindresultaat’? Houd onze website in de gaten, dan zien jullie vanzelf wie ons team is komen versterken!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp