PR & COMMUNICATIE | Communiceren tijdens een crisis

Het Coronavirus heeft ons allemaal in de ban en het heeft de nodige invloed op ons dagelijkse leven. Sinds een aantal weken zijn we allemaal massaal thuis aan het werk. Dit vergt natuurlijk de nodige aanpassingen, waarbij we proberen onze werkzaamheden zo goed en kwaad mogelijk te laten doorgaan.

Een aantal keer kregen wij, als bureau, de vraag wat wel en wat niet te communiceren in deze tijd. Daar is niet heel eenvoudig een generiek antwoord op te geven. Uiteraard is het wel voor iedereen verstandig om in deze bijzondere tijd contact te houden met de belangrijkste stakeholders en klanten. Het is belangrijk om zichtbaar te blijven, want ‘uit het oog’ blijkt vaak ook ‘uit het hart’. Benieuwd wat jouw organisatie kan doen om dit te voorkomen? Hieronder geven wij een aantal tips:

1. Doe wat bij je past
Een situatie als deze kan er ook voor zorgen dat klanten jouw product of dienst juíst nu, nodig hebben. Zorg dat je hen zo goed mogelijk kan ondersteunen en dat de werkzaamheden doorgaan. Juist nu is het belangrijk om top of mind te blijven! Ons advies? Doe als bedrijf vooral wat bij je past! Voor de een betekent dit het schrijven van een nuttig artikel over het oversluiten van de hypotheek, waardoor klanten kosten kunnen besparen, voor de ander betekent dit het geven van een korting in de online-shop of het tijdelijk afschaffen van verzendkosten.

2. Kort & krachtig
Uiteraard moet de communicatie aangepast worden aan deze gewijzigde omstandigheden en de bijkomende gevoeligheden. Het is belangrijk om na te gaan wat je communiceert, maar vooral ook hoe je communiceert. Beperk je boodschap tot de essentie; er wordt al heel veel gecommuniceerd dus probeer juist helder en met weinig woorden je verhaal te vertellen. Geef bijvoorbeeld vooral nuttige informatie waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben of toon je sympathie, voor klanten of voor onze maatschappij, wees een oprechte partner.

3. Blijf verbonden
Daarnaast is het ook slim om naar je communicatiemiddelen en kanalen te kijken. Hoe kun je je doelgroep zo goed mogelijk bereiken? De basis daarbij is een goede, vindbare website. Zorg dat je website up-to-date is en aangepast is naar deze tijd, door de tone of voice of het aanbod op je website aan te passen. Juist nu de hele wereld online met elkaar verbonden blijft, is het verstandig communicatiemiddelen niet minder, maar vooral slimmer in te zetten. Zo liggen er kansen om je aanwezigheid op social media te verbeteren en na te denken over het inzetten van nieuwe digitale kanalen. Houd daarbij rekening met de wensen en behoeften van klanten, die kunnen door de huidige situatie namelijk veranderd zijn.

4. Wees creatief!
Denk na waar kansen liggen voor jouw organisatie. Wij krijgen energie van de goede en creatieve acties die wij om ons heen zien! Denk bijvoorbeeld aan kwekers die verloren partijen tulpen gratis thuisbezorgen of onze favoriete restaurants die maaltijden gaan bezorgen. Op deze manier kunnen we met z’n allen de economie toch een beetje draaiende houden.

5. Neem de tijd
We weten niet wat de toekomst gaat brengen. Maar één ding is zeker: het gaat voorbij en dan gaan we met z’n allen goedmaken wat is blijven liggen. Zodra ‘de storm gaat liggen’ willen je klanten je weer gaan zien, er zal dus een inhaalspurt komen. Zorg dat je daar klaar voor bent! Juist nu is het een mooi moment om te kijken naar je eigen organisatie. Sta stil bij de huidige aanpak en gewoontes, wat werkt wel en wat niet? Neem de tijd om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën en het uitwerken van creatieve concepten.

Maar… bovenal is het natuurlijk het belangrijkste om goed voor elkaar te zorgen. Zorg voor je klanten, collega’s, maar ook zeker voor je familieleden, vrienden en jezelf zodat je er straks weer vol tegenaan kunt!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp