Skip to content

Nieuws

De kunst van PR

Het culturele aanbod in Nederland is gróót. Voor musea, theaters, galerieën en festivals is het een flinke uitdaging om op te vallen. PR is hierbij onmisbaar. Het is dé manier om de – vaak bijzondere – verhalen te vertellen en de aandacht te trekken van het juiste publiek. Door slim gebruik te maken van verschillende PR-activiteiten en in te spelen op de behoeften van je doelgroepen, kun je de zichtbaarheid van jouw culturele instelling vergroten. Wist je dat zélfs de Mona Lisa een PR-strategie nodig had om beroemd te worden? In deze blog vertellen we je meer over de kunst van PR voor culturele instellingen!

Het is een open deur, maar het is belangrijk dat je je PR-doelgroepen (de personen die je uiteindelijk wilt bereiken) goed in kaart brengt. Wat voor de ene superinteressant is, kan voor een andere doelgroep totaal irrelevant zijn. Culturele instellingen hebben uiteenlopende doelgroepen, zoals studenten, families, kunstliefhebbers, museumkaarthouders en dagtoeristen. Maar ook sponsoren, omwoners, gemeentes en bedrijven. Per doelgroep kijk je wat hen aanspreekt, welke interesses en behoeften zij hebben, wat je bij hen wil bereiken (doel) en hóe. Vergeet niet per tentoonstelling of evenement te kijken of er nog tijdelijke nieuwe doelgroepen zijn die het onderwerp of thema ook interessant vinden. De ‘PRIDE & SELF PREJUDICE’ tentoonstelling van Robbie Williams in het Moco Museum Amsterdam spreekt bijvoorbeeld zeker een nieuwe doelgroep (muziekliefhebbers) aan.

Vertel het juiste verhaal

Als je bovenstaande inzichten hebt, kun je aan de slag met het opstellen van de hoofdboodschap per doelgroep. Hierdoor kun je via de kanalen die je inzet altijd het juiste verhaal vertellen, want dit zal hen dan zeker aanspreken. Als je je doelgroep bijvoorbeeld wilt informeren met als doel om veel toegangskaarten te verkopen, vertel je iets anders dan wanneer je fondsen wilt werven. En als je weet dat je doelgroep veel op social media zit, dan is naast het continu plaatsen van goede content op je eigen socialmediakanalen, het inzetten van influencers een mooie kans op zichtbaarheid. Leest de doelgroep liever kranten? Stuur dan vooral ook een persbericht naar de dagbladen. De media zijn vaak een belangrijke communicatiedoelgroep voor de PR van culturele instellingen. Via hen kun je diverse doelgroepen aanspreken en een breed publiek bereiken. Denk goed na over het verhaal dat je hen gaat vertellen. Doordat zij veel persberichten ontvangen is een eenvoudige aankondiging van bijvoorbeeld een nieuwe tentoonstelling meestal niet genoeg om de aandacht te trekken. In onze blog ‘Hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig’ vertellen we hoe je dit het beste kunt doen. 

Mix!

Natuurlijk zijn er duizend-en-één manieren om jouw verhaal aan je doelgroepen te vertellen. Bijvoorbeeld via de website, nieuwsbrieven, persberichten, het organiseren van een persevent, maar ook via online advertenties, een radiospot, programmaboekje, social media of billboards. Een mix van verschillende kanalen die elkaar aanvullen, versterkt en vergroot de effectiviteit van je zichtbaarheid bij je doelgroepen. Wij geloven dat de perfecte PR-strategie bestaat uit een combinatie van middelen uit alle vier de onderdelen van het PESO-model.

Tips

  • Een veelvoorkomende valkuil is het delen van te veel informatie (boodschappen) in één keer, of te veel berichten kort na elkaar. Dit kan leiden tot verwarring of irritatie bij de ontvangers en een foute vertaling van je boodschap, of zelfs helemaal geen publicatie. Het is belangrijk om je informatie te structureren en doseren, zodat alleen de belangrijkste punten duidelijk naar voren komen. Bij langlopende/permanente tentoonstellingen, exposities en voorstellingen is dit zeker een must.
  • Probeer te voorkomen dat je artikel te veel complexe informatie of jargon bevat. Dat kan werken voor een vakblad, maar niet voor bijvoorbeeld dagbladen.
  • Blijf je focussen. Vraag jezelf regelmatig af of je nog steeds op koers ligt. Sluit je boodschap bijvoorbeeld nog steeds aan bij je oorspronkelijke doelstelling en doelgroep?

In de praktijk

Zo schreven we in het teken van International Women’s Day een persbericht over de stoere Nassau-vrouwen in de tentoonstelling ‘De Nassaus van Breda’ van Stedelijk Museum Breda. Een ander voorbeeld is de tentoonstelling ‘De Lusten van Engelbrecht’, waarin een replica, maar ook moderne, digitale herinterpretaties van het wereldberoemde kunstwerk ‘De tuin der lusten’ te zien waren. In de boodschap voor kunsthistorische media lag de focus op de geschiedenis en totstandkoming van het schilderij, terwijl voor nieuwsdag- en lifestylemedia de nadruk lag op hoe de moderne herinterpretaties een nieuw licht werpen op het klassieke werk en het vertalen naar het nu.

Aanvulling winter 2024 – Voor de fototentoonstelling Soulmates in Stedelijk Museum Breda creëerde kunstenaar en filosoof Annemijn Rijk een unieke audio-beleving die bezoekers kunst op een mindful en vernieuwende manier laat beleven. Deze bijzondere benadering trok brede aandacht, met uitgebreide publicaties in onder andere een vier pagina’s tellend artikel in de Volkskrant en een pagina in Psychologie Magazine.

Hulp nodig?

Dagelijks zijn wij bezig met het vertellen van verhalen. Zoals voor Stedelijk Museum Schiedam,  blooming gallery, cultureel Hamburg en Stedelijk Museum Breda. Wij helpen graag om de juiste mix te kiezen die aansluit bij jouw doelen, doelgroepen én budget. Ben je benieuwd wat we voor jouw culturele instelling kunnen betekenen? Stuur een mail naar info@talkabout.nu of bel met +31 (0)76 581 54 66.

Het laatste nieuws

Welkom JASNO

10 januari 2025

8 januari: kennissessie op Vakantiebeurs

31 december 2024

Persevent Villeroy & Boch

17 december 2024

De kunst van PR

5 december 2024

Hoe zorg je ervoor dat een stad opvalt in de media?

3 december 2024

Nummer 1 in de FONK150 Best Agencies

29 november 2024

Smelt: het jubileummagazine van Koninklijke ERU

26 november 2024

Nieuwe klant: Koninklijke ERU

2 oktober 2024

De kracht van goed beeldmateriaal  

11 september 2024

Hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? 

29 mei 2024