PR-campagne: een kandelaar maakt het af

De budgetten binnen ons vak verschuiven steeds meer van traditionele media naar influencer marketing. Influencers worden zich bewust van hun eigen marketing-potentie, wat ertoe leidt dat hun prijzen stijgen en betaalde samenwerkingen de overhand voeren. Hierdoor is het voor kleine merken soms lastig om influencers in te zetten. Toch is het nog steeds mogelijk met een gering budget en de juiste aanpak. Met de challenge ‘een kandelaar maakt het af’ daagden wij 7 micro-influencers uit om met de kandelaren van Zilverstad een prachtige tafelsetting te creëren. 

Doelstellingen
Het doel van de PR-campagne is om naamsbekendheid te verhogen voor Zilverstad en beleving te creëren voor de Home Deco collectie, die bestaat uit o.a. vaasjes, windlichten en kandelaren. De doelgroep moet op de hoogte zijn dat Zilverstad ook interieuraccessoires in het assortiment heeft. We wilden vooral goodwill creëren voor het relatief onbekende merk. Daarnaast is het doel dat de doelgroep geïnspireerd wordt om de producten zelf toe te passen in het interieur. Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk dat ze geïnspireerd worden door influencers, die zij als autoriteit en experts zien. 

Het concept
Voor de herkenbaarheid van de PR-campagne hebben we een concept ontwikkeld. Na een interne brainstormsessie met ons team is het concept ‘een kandelaar maakt het af’ bedacht. Het idee hierachter? Een kandelaar maakt een tafel echt compleet. Het brengt sfeer en gezelligheid. Kandelaren zijn daarnaast weer helemaal hip en het stijlvol dekken van je tafel is een grote interieurtrend. Tijdens de brainstormsessie is ook het idee ontstaan voor het grootste onderdeel van de campagne: de challenge ‘Wie dekt de mooiste tafel met de kandelaren van Zilverstad?’. Zeven micro-influencers, die ieder affiniteit met interieur hebben, zijn door TALK ABOUT geselecteerd voor deze challenge. Zij mochten een aantal producten uitkiezen van de Home Collectie en werden gevraagd hiermee een setting te creëren op hun tafel.

Aanpak
Het inzetten van influencers is populair. Doordat iedere influencer eigen schare fans/volgers heeft, bereik je veel verschillende doelgroepen. Echter is het niet eenvoudig om de juiste influencer te vinden. Diegene moet passen bij jouw merk en heel belangrijk: authentiek zijn. Hij/zij moet geloven in jouw product, het dus zelf gebruiken en niet een week later met de concurrent in zee gaan. Daarnaast zijn er influencers die volgers kopen, die wil je überhaupt niet inzetten.

Zilverstad kon alleen producten weggeven en had geen budget voor betaalde samenwerkingen. Daarom selecteerden we micro-influencers (met zo’n 5.000 tot 40.000 volgers) die zich bezig houden met interieur. Met een originele uitnodiging waarin alle informatie over de challenge stond hebben we een aantal influencers benaderd en gevraagd of zij de uitdaging wilden aangaan. Uiteindelijk gingen @lindy_degraaf, @at_angies_place, @wonenbijchan , @ninaanouk, @wendy_studiozinnig, @lieks_home en @patriciahenskens de strijd met elkaar aan. Ze mochten zelf producten uitkiezen die het beste bij hun interieur pasten. Hierdoor kwamen verschillende producten uit de Home Collectie onder de aandacht.

De kandidaten gingen aan de slag met het stijlen van hun tafel met kandelaren en andere interieuraccessoires van Zilverstad. De challenge is twee keer ingezet; de lente tafel (rond mei) en de Kersttafel (rond december). Iedereen plaatste ten minste één post en story van het eindresultaat. Daarnaast mochten ze dezelfde set producten nog eens weggeven aan één van hun volgers. Dit zorgde voor nog een post. Het eindresultaat? Zeven prachtig gedekte tafels. Interieurstylisten beoordeelde de tafels en kozen twee winnaars. Op social media zijn alle posts van de influencers doorgeplaatst en zijn er andere posts geplaatst die pasten bij de campagne.

Ter ondersteuning van deze campagne heeft TALK ABOUT een persbericht ontwikkeld. Dit is naar verschillende lifestylemedia verzonden. Daarnaast zijn de producten van de Home Collectie tijdens het jaarlijkse TALK ABOUT persevent gepresenteerd. Dit keer was dit in de vorm van een exclusieve perslunch. De tafel, met 20 journalisten, was gedecoreerd met de kandelaren van Zilverstad en op een sidetable stonden andere producten uit de collectie.

Opdrachtgever

Zilverstad heeft een uitgebreide Home Collectie voor een sfeervol gedekte tafel en een stijlvol interieur. Daarnaast is Zilverstad ook bekend van de exclusieve kindercadeaus, zoals kindercouverts van rvs, spaarpotten en rammelaars van o.a. nijntje, Woezel & Pip en Snoopy. Voor ieder uniek moment het mooiste geschenk.

Resultaat

De Home Collectie is bij een breed publiek onder de aandacht gebracht. Op social media zagen we 30 posts met bijna 10.000 likes en 2300 reacties en 47 story’s. Daarnaast is het goed om te zien dat de kandelaren nog steeds in de interieurs van de influencers te vinden zijn.

Bekijk onze projecten

Pasta Challenge

PR | Social Influencers

Inspiratie magazine

Communicatie | Marketing