PR-campagne: een kandelaar maakt het af

Social influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingmix. Influencermarketing is natuurlijk niets nieuws, maar door de komst van social media is het wel enorm veranderd. Social influencers kunnen ingezet worden om een merk/product/onderwerp onder de aandacht te brengen bij een bepaalde doelgroep. Om de nieuwe Home Collectie van onze klant Zilverstad onder de aandacht te brengen bij haar doelgroepen heeft TALK ABOUT deze manier van PR ingezet.

Doelstellingen
Zilverstad is bekend van exclusieve verzilverde kindercadeaus en geschenken en wil zich in 2019 met PR focussen op haar Home Collectie. Deze collectie bestaat uit o.a. kandelaren, windlichten, fotolijstjes, schalen en etagères voor verschillende interieurstijlen. Het doel van de PR-activiteit is om exposure te genereren voor de Home Collectie bij een breder publiek. De Home Collectie heeft namelijk een andere doelgroep dan de kindercadeaus en geschenken.

Het concept
Voor de herkenbaarheid van de PR-campagne hebben we een concept ontwikkeld. Na een interne brainstormsessie met ons team is het concept ‘een kandelaar maakt het af’ bedacht. Het idee hierachter? Een kandelaar maakt een tafel echt compleet. Het brengt sfeer en gezelligheid. Kandelaren zijn daarnaast weer helemaal hip en het stijlvol dekken van je tafel is een grote interieurtrend. Tijdens de brainstormsessie is ook het idee ontstaan voor het grootste onderdeel van de campagne: de challenge ‘Wie dekt de mooiste tafel met de kandelaren van Zilverstad?’. Drie influencers, die ieder affiniteit met interieur hebben, zijn door TALK ABOUT geselecteerd voor deze challenge. Zij mochten een aantal producten uitkiezen van de Home Collectie en werden gevraagd hiermee een setting te creëren op hun tafel.

Aanpak
Het inzetten van influencers is populair. Doordat iedere influencer eigen schare fans/volgers heeft, bereik je veel verschillende doelgroepen. Echter is het niet eenvoudig om de juiste influencer te vinden. Diegene moet passen bij jouw merk en heel belangrijk: authentiek zijn. Hij/zij moet geloven in jouw product, het dus zelf gebruiken en niet een week later met de concurrent in zee gaan. Daarnaast zijn er influencers die volgers kopen, die wil je überhaupt niet inzetten.

Zilverstad kon alleen producten weggeven en had geen budget voor betaalde samenwerkingen. Daarom selecteerden we micro-influencers (met zo’n 5.000 tot 15.000 volgers) die zich bezig houden met interieur. Met een originele uitnodiging waarin alle informatie over de challenge stond hebben we een aantal influencers benaderd en gevraagd of zij de uitdaging wilden aangaan. Uiteindelijk gingen @lindy_degraaf, @at_angies_place en @wonenbijchan de strijd met elkaar aan. Ze mochten zelf producten uitkiezen die het beste bij hun interieur pasten. Hierdoor kwamen verschillende producten uit de Home Collectie onder de aandacht.

De drie kandidaten gingen aan de slag met het stijlen van hun tafel met kandelaren en andere interieuraccessoires van Zilverstad. De timing van deze campagne was mei/ juni. In deze periode plaatsten ze allemaal ten minste één post en story van het eindresultaat. Daarnaast mochten ze alle drie dezelfde set producten nog eens weggeven aan één van hun volgers. Dit zorgde voor nog een post. Het eindresultaat? Drie prachtig gedekte tafels. Interieurstylist Katrijn Berkelmans beoordeelde de drie tafels. De winnaar, @at_angies_place, kreeg nog eens een mooie prijs. Op social media zijn alle posts van de influencers doorgeplaatst en zijn er andere posts geplaatst die pasten bij de campagne.

Ter ondersteuning van deze campagne heeft TALK ABOUT een persbericht ontwikkeld. Dit is naar verschillende lifestylemedia verzonden. Daarnaast zijn de producten van de Home Collectie tijdens het jaarlijkse TALK ABOUT persevent gepresenteerd. Dit keer was dit in de vorm van een exclusieve perslunch. De tafel, met 20 journalisten, was gedecoreerd met de kandelaren van Zilverstad en op een sidetable stonden andere producten uit de collectie.

Opdrachtgever

Zilverstad heeft een uitgebreide Home Collectie voor een sfeervol gedekte tafel en een stijlvol interieur. Daarnaast is Zilverstad ook bekend van de exclusieve kindercadeaus, zoals kindercouverts van rvs, spaarpotten en rammelaars van o.a. nijntje, Woezel & Pip en Snoopy. Voor ieder uniek moment het mooiste geschenk.

Resultaat

De Home Collectie is bij een breed publiek onder de aandacht gebracht. Op social media zagen we o.a. 20 posts met meer dan 3.000 likes en 900 reacties. Daarnaast is het goed om te zien dat de kandelaren nog steeds in de interieurs van de influencers te vinden zijn.

Bekijk onze projecten

Pasta Challenge

PR | Social Influencers

Inspiratie magazine

Communicatie | Marketing