Persevent: what’s your story?

Een persevent organiseren voor de media blijft een uitdaging. Het is druk, er zijn deadlines en genoeg andere events. Hoe zorg je er dan voor dat ze toch komen? Kijk goed naar de doelgroep! Is een persevent wel het goede middel voor hen? Zo, ja; wat is belangrijk voor je gasten? Willen ze bijvoorbeeld sec geïnformeerd worden of misschien ook geïnspireerd worden en wat zijn hun interesses? Daarnaast zijn timing, locatie, duur en creativiteit onlosmakelijk verbonden met het succes van een persevent. Aan de hand van ons jaarlijkse persevent lichten we dit toe. 

Concept
Drie jaar achter elkaar, 2016, 2017 en 2018, hebben we een PR-pop-up-store in Amsterdam geopend. Hier presenteerden we de noviteiten en kon de media tussen 9.00 – 17.00 uur vrij inlopen. Deze editie kozen we voor een ander concept; een exclusieve perslunch in Restaurant Breda in Amsterdam tussen 12.00 – 14.00 uur met als thema ‘What’s your story’. De locatie lag centraal voor de doelgroep en benadrukte onze Brabantse roots. Qua timing kozen we voor de lunch. Iedereen moet lunchen, dus waarom dan niet samen?! Onder het genot van een lekker hapje en drankje kun je het laatste lifestylenieuws tot je nemen en zijn er dus geen ‘verloren uurtjes’. 

Doelgroep
Onze doelgroep, mediarelaties die over lifestyle gerelateerde onderwerpen schrijven/bloggen/vloggen, heeft voornamelijk als standplaats Amsterdam en omgeving. Door hun vakgebied reizen zij alle belangrijke (inter)nationale living, giving en dining (vak)beurzen af. Die vinden voor het grootste gedeelte in het eerste kwartaal van het jaar plaats. Daarom hebben we de lunch na deze beurzen georganiseerd.

Doelstellingen
Het doel van ons persevent is om te informeren over de noviteiten van onze lifestyleklanten, ofwel welke producten worden in dit jaar gelanceerd teneinde exposure te genereren. Door een persevent te organiseren kan de media de producten real time bewonderen en ervaren. En daarnaast kunnen wij per medium ons verhaal vertellen, aangepast op voor hun relevante informatie.

Een andere belangrijke doelstelling is om het contact met onze mediarelaties goed te onderhouden. Gedurende het jaar hebben we verschillende contactmomenten via de e-mail en telefoon, maar een persoonlijke ontmoeting is prettig om het contact te versterken.

Organisatie
Voor het organiseren van een perslunch komt flink wat voorbereiding kijken. Denk aan de selectie van een locatie (inclusief locatiebezoeken), het vinden van een geschikte datum (na alle beurzen), uitnodigingstraject (ontwikkelen, verzenden e.d.), het verzamelen van alle noviteiten van de verschillende merken, het ontwikkelen van een press kit (content schrijven over de producten, hoge resolutiebeelden opvragen, USB-stick branden).

What’s your story?
TALK ABOUT wil graag verhalen vertellen! Het verhaal van onze klant. En daarnaast zijn wij ook altijd benieuwd naar het verhaal van de media. Hoe gaat het met de persoon zelf en wat zijn de ontwikkelingen bij het medium. Welke thema’s of specials liggen op stapel. ‘What’s your story’ is een thema dat hier perfect bij aansluit. Op ons persevent hebben we elke noviteit laten zien of proeven en het verhaal erbij vertelt. Zo ontvingen we onze gasten met het nieuwste drankje Aigua de València, was het ontwerp van de menukaart door Creative Lab Amsterdam ontworpen, aten we het voorgerecht op het Manufacture Rock bord van Villeroy & Boch en was de tafel gedecoreerd met de kandelaren van Zilverstad. Tussen de gangen door vertelden we nog over de andere noviteiten. En luisterden we vooral ook naar het verhaal van de media.

Andersom was het ook een goede manier om de verhalen van de media te horen. Door de setting van de lunch was het persoonlijk én relevant voor de media. Na de heerlijke lunch kreeg iedereen een goed gevulde goodiebag mee naar huis en de perskit met alle persberichten en beelden. Door iets tastbaars mee te geven blijft het langer onder de aandacht.

Deelnemende merken

Alpro, Aigua de València, Bredemeijer, Creative Lab Amsterdam, Curver, City of Hamburg, Leopold Vienna, Solis, Villeroy & Boch, Wesco en Zilverstad.

Resultaat

PR is vaak een kwestie van ‘eerst zaaien, dan oogsten’. Het duurt even voordat resultaten zichtbaar zijn. Dit is ook afhankelijk van of de noviteiten binnen een bepaald thema of moodboard vallen. Het kan daarom zomaar zijn dat er in november nog een mooi resultaat te vinden is in de vorm van bijvoorbeeld een product op een shoppingpagina van een magazine als Libelle, vtwonen, Plusmagazine of foodies. Daarom is het altijd belangrijk om na het persevent op het vizier te blijven van de media. Dit kan door diverse PR-activiteiten.  

 

Maar natuurlijk zijn er al wel concrete resultaten te laten zien zoals een productplaatsing in de vtwonen, een blog op Styling ID en een Insta story van Jan Magazine.

Bekijk onze projecten

Pasta Challenge

PR | Social Influencers

Inspiratie magazine

Communicatie | Marketing