Cases
In de Volkskrant als kerstcadeau

Opdrachtgever
Stedelijk Museum Breda is het veelzijdige stadsmuseum in hartje Breda. Het museum is een ideaal startpunt voor iedereen die ‘de (kunst)wereld van Breda’ wil ontdekken. De vaste collecties over de Nassaus en de 19de eeuw en de tijdelijke tentoonstellingen over erfgoed en beeldende kunst geven een verrassend beeld van de geschiedenis en de actualiteit. In de gratis toegankelijke projectruimte Next zijn resultaten te zien van samenwerkingen met (stads)partners, zoals hogeschool Avans of plaatselijke kunstenaars.
Resultaat
Onze intensieve perslobby heeft geleid tot prachtige exposure in verschillende toonaangevende titels. Zo stond Soulmates in PF Fotografie Magazine, Digi Foto Pro, BN DeStem, nouveau.nl en elegance.nl.
Voor audiobeleving Wander/Wonder legden we de focus op het mindful kunst beleven, dat resulteerde in nationale aandacht: een artikel van 4 pagina’s in de Volkskrant, een publicatie in Psychologie Magazine én zelfs de rubriek ‘de audiotour’ van het radioprogramma Opium op NPO Klassiek.
Ook gingen we een samenwerking aan met online kunstplatform Kunstmeisjes. Via een Instagram post maakten volgers kans op 2 tickets voor het museum en de tentoonstellingscatalogus. Deze actie resulteerde in veel interactie en betrokkenheid, waardoor we niet alleen de zichtbaarheid van de tentoonstelling vergrootten, maar ook een breder, kunstminded publiek bereikten.
De tijdelijke tentoonstelling Soulmates in Stedelijk Museum Breda (te zien van 13 september 2024 t/m 16 maart 2025) is een selectie bijzondere foto’s uit de privécollectie van kunstverzamelaar Henri Swagemakers met (deels nog nooit getoonde) werken van toonaangevende fotografen zoals Ed van der Elsken, Céline van Balen, Erwin Olaf, Nan Goldin, Shirin Neshat en Mous Lamrabat.
Zintuiglijke dwaalroute
Speciaal voor Soulmates ontwikkelde kunstenaar en filosoof Annemijn Rijk: Wander/Wonder met Stedelijk Museum Breda (hierna SMB) een bijzondere audiobeleving. Als eerste museum introduceert SMB deze geheel nieuwe manier om kunst te beleven: geen traditionele audiotour, maar een grensverleggende audiobeleving. De beleving biedt de mogelijkheid om kunst op een dieper, lichamelijk niveau te beleven.
Tijdens de ‘dwaalroute’ worden bezoekers door Annemijn gevraagd om kijken te combineren met subtiele, vloeiende bewegingen en aandacht voor ademhaling. Door deze unieke benadering worden de kunstwerken tot leven gebracht en zullen ze bezoekers ontroeren en verwonderen.
Mindful kunst beleven
SMB vroeg TALK ABOUT om met PR reuring te creëren voor de tentoonstelling én de bijzondere audiobeleving. Als kunst- en musea liefhebbers zetten we daar maar al te graag onze tanden in! Een belangrijk uitgangspunt hierbij was dat de focus van onze werkzaamheden voornamelijk op earned media (free publicity) kwam te liggen. Het ultieme doel voor SMB was om in een grote nationale krant gepubliceerd te worden. En dat is gelukt: na een bezoek van journalist Alex Burghoorn aan SMB, verscheen op zaterdag 21 december een artikel van 4 pagina’s over mindful kunst beleven in de kersteditie van de Volkskrant, met een glansrol voor Stedelijk Museum Breda. Als dat geen mooi kerstcadeau is!
PR-offensief
Naast het versturen van een persbericht over de tentoonstelling en een gerichte persflits over Wander/Wonder – waarmee we ‘nieuwe’ mediadoelgroepen bereikten, zoals titels op het gebied van mindfulness, psychologie en fotografie – hebben we intensief ingezet op perslobby en persoonlijke benadering van journalisten. Dit vereist vaak wat zoekwerk om de juiste journalist te vinden die bij onze boodschap past. Daarom bellen en mailen we veel, totdat we uiteindelijk de journalisten vinden die enthousiast zijn over het onderwerp. Daarnaast hebben we online onderzoek gedaan naar berichtgeving over thema’s zoals mindfulness, museale beleving, fotografie, psychologie en slow living.
Beelden




Onze klanten





