Cases
Highlights Hamburg

Opdrachtgever
Het leven aan de Elbe geeft Hamburg een unieke 'vibe'. Deze Duitse Hanzestad heeft prachtige stadsstranden, een van de mooiste concertzalen ter wereld, de St. Pauli Bunker; een nieuwe hotspot waar cultuur en geschiedenis samenkomen en Speicherstadt; het fotogenieke pakhuizencomplex dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Maar ook: veel shopmogelijkheden, een bruisend nachtleven en een fantastische culinaire scene. Aan onze opdrachtgever Hamburg Marketing de taak bovenstaand verhaal over de bühne te brengen. In Nederland ondersteunt TALK ABOUT hierbij door de inzet van verschillende PR-activiteiten.
Resultaat
Met in totaal 113 berichten in 2024 werd een AVE (advertising value equivalence) van 906k behaald en een bereik van 15 miljoen. In heel veel verschillende soorten consumentenmedia (online en offline) was er dus exposure voor de prachtige stad Hamburg; van reis- en lifestylemagazines, blogs tot landelijke dagbladen en weekbladen. En door de inzet van influencermarketing was er ook exposure voor Hamburg op social media. Zie hieronder bij de beelden voor een collage van een aantal knipsel.
Al meer dan zeven jaar mag TALK ABOUT het verhaal van Hamburg vertellen. Er is zo ontzettend veel te zien en doen in deze Duitse stad dat dit geen probleem is! Het belangrijkste voor onze klant, Hamburg Marketing, is dat Hamburg op het vizier komt en blijft van de Nederlandse toerist. Daarnaast zijn er per jaar een aantal onderwerpen die extra onder de aandacht gebracht moeten worden. Hamburg kiest ervoor om onze activiteiten in de vorm van een PR leisure-pakket – een vaste projectprijs – uit te voeren.
De start van het nieuwe PR-jaar begon met de ‘strategy talk’. Hierin vertelde Hamburg Marketing welke onderwerpen in 2024 focus hadden. Het was geen verrassing dat dit het EK voetbal in Duitsland was. Voor het Nederlands Elftal begon het toernooi namelijk op 16 juni in Hamburg! Een perfect event om de aandacht eenvoudig op de stad te kunnen brengen. Daarnaast moest er veel aandacht komen voor het culinaire karakter van de stad en voor Hamburg als perfecte getaway voor een Christmas Break (met 16 kerstmarkten in het centrum, een Christmas Route, de Christmas Garden én een Winterspektakel is dit niet meer dan logisch, toch?!).
Plan your work
Tijdens de strategy talk stelde TALK ABOUT veel vragen. Zo werd duidelijk wat de klant dit jaar wilde bereiken en wie de doelgroep is. Op basis hiervan hebben we een PR-document en een PR-kalender voor 2024 opgesteld. Hierin stonden o.a. doelen, doelgroepen, focusonderwerpen, afspraken en onze aanpak. De kalender gaf een duidelijk overzicht wie wat wanneer ging uitvoeren. Daarna was het een kwestie van ‘work your plan’. Actualiteiten uiteraard daar gelaten, hier springen we altijd direct op in!
Media-offensief
Gedurende het jaar hebben we een een media-offensief verzorgd waarin de crossmediale aanpak – het inzetten van verschillende middelen die elkaar versterken – kenmerkend is. Dit hield onder meer in dat we de onderstaande activiteiten hebben verzorgd:
- Continu updaten medialijsten.
- Ontwikkelen en verzenden verschillende persberichten.
- Een perslobby: het intensief onderhouden van persoonlijk contact met verschillende media om de kans op free publicity te vergroten. Denk aan het nabellen, mailen en ontmoeten van/afspreken met relevante journalisten.
- Support paid partnership Foodies (onderwerp: culinair karakter Hamburg).
- Support paid partnership Talkies (onderwerp: Christmas).
- Support persreizen: het selecteren en benaderen van journalisten om deel te nemen aan de Hamburg persreizen.
- Influencermarketing: initiëren van samenwerkingen t.b.v. zichtbaarheid Hamburg op Instagram.
Beelden





Onze klanten





