Skip to content

Cases

De kunst van het kiezen

Opdrachtgever

Stedelijk Museum Breda is hét startpunt voor iedereen die ‘de wereld van Breda’ wil ontdekken. De vaste presentaties over de Nassaus en de 19de eeuw en tijdelijke tentoonstellingen over erfgoed en beeldende kunst geven een verrassend beeld van de geschiedenis en de actualiteit. In de vrij toegankelijke projectruimte Next krijgt de samenwerking met partners vorm. Stedelijk Museum Breda is een laagdrempelig en veelzijdig museum voor bewoners en bezoekers van stad en regio.

Resultaten

De resultaten spreken voor zich: interviews in vakbladen; zo stond Soulmates in PF Fotografie Magazine, Digi Foto Pro. Maar ook regionale media en glossy’s zoals Elegance en &C plaatsen interviews en artikelen. Aandacht in nichemedia en culturele platforms - telkens opnieuw, telkens met een andere aanpak. Maar er was zeker ook landelijke media-aandacht: Voor audiobeleving Wander/Wonder legden we de focus op het mindful kunst beleven, dat resulteerde in nationale aandacht: een artikel van 4 pagina’s in de Volkskrant, een publicatie in Psychologie Magazine én zelfs de rubriek ‘de audiotour’ van het radioprogramma Opium op NPO Klassiek.

Ook gingen we een samenwerking aan met online kunstplatform Kunstmeisjes. Deze winactie (waarbij toegangskaarten gewonnen konden worden) resulteerde in veel interactie en betrokkenheid, waardoor we niet alleen de zichtbaarheid van de tentoonstelling vergrootten, maar ook een breder, kunstminded publiek bereikten.

Voor 2024/2025 wil onze opdrachtgever Stedelijk Museum Breda de zichtbaarheid van haar tentoonstellingen versterken, met een duidelijke focus op landelijke media. Perslobby blijft het centrale onderdeel van de samenwerking: maatwerk per tentoonstelling, met aandacht voor het juiste haakje en de juiste journalist of redactie.

De wens is om de beschikbare uren strategisch te verdelen over het jaar, met duidelijke piekmomenten rondom de grote tentoonstellingen (STRAAT KUNST MUSEUM, de Nassaus-tentoonstelling en participatieprojecten in samenwerking met partners). Nadruk moet liggen op perslobby om zo free publicity te generen. Er wordt geen waarde meer gehecht aan knipseldocumentatie. (i.v.m. kosten) In plaats daarvan ligt de nadruk op het proactief genereren van kwalitatieve, relevante publiciteit. Een gezamenlijk jaarplan en -planning vormen de basis voor de samenwerking. We stemmen elk kwartaal de voortgang, actualiteit en prioriteiten met elkaar af.

Inzichten en strategie
De culturele sector is rijk aan verhalen, maar arm aan ruimte in de media. In een landschap vol musea en tentoonstellingen is het voor een relatief klein stadsmuseum als Stedelijk Museum Breda een uitdaging om landelijke aandacht te krijgen. Toch lukte het — door te denken als een journalist, niet als een marketeer.

Ons uitgangspunt: je hoeft niet álles te vertellen, je moet het juiste verhaal vertellen. We gaan per tentoonstelling op zoek naar het grotere maatschappelijke of persoonlijke verhaal achter het onderwerp of een kunstwerk. Daarbij kijken we kritisch naar relevantie, timing en wie binnen de redactie of journalistiek het beste past bij dit specifieke thema. De strategie is gestoeld op slim geplande piekmomenten, een flexibel inzetbaar jaarbudget en een intensieve samenwerking met het museumteam. Voor elke tentoonstelling zetten we een op maat gemaakte perslobby in, gericht op die ene journalist of dat ene platform waar het verhaal echt tot zijn recht komt.

Daarnaast benutten we de kracht van samenwerkingen: met mediapartners, andere culturele instellingen, onderwijs en inhoudelijke influencers zoals De Kunstmeisjes. Elk medium vraagt om een andere insteek — en wij bedenken steeds opnieuw hoe we daarin kunnen passen zonder onszelf te verliezen. Het resultaat? PR op inhoud, geen routine.

De case
Voor Stedelijk Museum Breda ontwikkelden we een PR-aanpak die draait om inhoud, journalistieke relevantie en creatief denken binnen beperkte middelen. Het doel: landelijke media-aandacht genereren voor tentoonstellingen en publieksprojecten — zonder groot marketingbudget.

De samenwerking begon met een strakke jaarplanning, waarin we piekmomenten bepaalden rond de belangrijkste tentoonstellingen: Fototentoonstelling Soulmates, een tentoonstelling over carnaval, tentoonstelling STRAAT KUNST MUSEUM en projecten rondom de Nassaus van Breda en de nieuwste tentoonstelling Willem – De prijs van vrijheid (over Willem van Oranje, in samenwerking met Museum Prinsenhof Delft). Per moment werkten we aan een unieke insteek, afgestemd op de actualiteit en de juiste journalist.

We communiceren zelden alleen over de aankondiging van een tentoonstelling zélf, maar zoeken naar het grotere verhaal: een onverwacht perspectief, een maatschappelijke link of een persoonlijke invalshoek van makers of betrokkenen. Zo richtten we ons voor de fototentoonstelling Soulmates o.a. op fotovakmedia en focuste we voor de tentoonstelling STRAAT KUNST MUSEUM o.a. op een specifiek kunstwerk van Toscanabanana over straatintimidatie bij jonge vrouwen. Voor de kinderspeurtocht en – activiteiten in de tentoonstelling De Nassaus van Breda deden we een perslobby bij ‘mamaglossy’s’ over invulling van de schoolvakanties.

De uitvoering bestaat uit gerichte perslobby, waar mogelijk aangevuld met persberichten en -previews, samenwerking met inhoudelijke influencers en slim gekozen mediacontacten. Ook werken we nauw samen met andere musea en culturele instellingen om publieksbereik én media-impact te vergroten.

We bewijzen dat je geen groot museum hoeft te zijn om grote verhalen te vertellen. Met creativiteit, journalistiek inzicht en een scherpe strategie weet Stedelijk Museum Breda keer op keer landelijke aandacht te krijgen. Deze case laat zien wat er mogelijk is als je PR terugbrengt naar de essentie: het juiste verhaal, op het juiste moment, op de juiste plek.

Beelden

Meer cases

DESTINATION PR

31 juli 2025

PR | Influencermarketing

20 maart 2025

DESTINATION PR

22 januari 2025

LIFESTYLE PR

20 januari 2025

Onze klanten