De ideeën die we hadden waren uitgegroeid tot ons eigen PR- en communicatiebureau: TALK ABOUT. Ik weet het nog als de dag van gisteren. De eerste keer naar ons kantoor op zolder, de eerste verfstreek op de muur, het eerste kopje thee, het eerste mailtje, het eerste telefoontje, de eerste afspraak, de eerste klant, de eerste factuur, de eerste stagiaire. Maar daarna kwam de tweede afspraak, de tweede klant, de tweede factuur… En nu zijn we tien jaar verder. Tien is en blijft een magisch getal. Twee jaar vonden we mooi, vijf jaar was geweldig, maar nu zijn we echt trots. We bestaan tien jaar! Het voelt alsof het avontuur nu nóg echter is; we hebben een écht bedrijf.
Ik heb nooit gedacht dat ik ondernemer zou worden, kom niet uit een ondernemersfamilie en ook in mijn omgeving waren er tien jaar geleden nog weinig ondernemers. Maar ik kan niet ontkennen dat Karen en ik ondernemend zijn. We weten inmiddels hoe het werkt om een bedrijf te runnen. Hoe je belastingzaken regelt, hoe je om moet gaan met onmogelijke vragen van klanten en met successen. We werden werkgevers. We namen gewenst én ongewenst afscheid van klanten én van medewerkers. We leerden hoe we het beste met tegenslagen om konden gaan en hoe je altijd blijft werken, ook als het bijvoorbeeld privé niet lekker gaat. Dát is het ondernemerschap en daar varen wij wel bij.
We namen veel beslissingen op ons buik gevoel en wat wij wel eens gekscherend ons Brabantse boerenverstand noemen. Maar hoe eigenwijs we ook zijn, we hebben ook ervaren wat het oplevert als je hulp en advies vraagt. Want alleen door je open te stellen voor nieuwe kennis, adviezen en frisse ideeën van anderen, kun je groeien.
Onze flexibiliteit, inventiviteit en creativiteit bleken verweven met ons ondernemerschap. Steeds opnieuw verzonnen we weer iets nieuws of pasten we ons aan aan de situatie waarin we terecht kwamen. We zijn begonnen midden in de crisistijd en momenteel bevinden we ons weer in een crisis. Maar TALK ABOUT heeft inmiddels bewezen dat we dit kunnen doorstaan. We zijn in staat om (bijna) elke uitdaging aan te gaan. En bleek een situatie soms lastig voor de één dan pakte de ander het op. Dat toont hoe Karen en ik in ons bedrijf zitten. Wij zijn echt complementair, TALK ABOUT is het bedrijf van ons samen. Geen van ons was in haar eentje dit avontuur aangegaan. Samen is ook niet voor niets één van onze kernwaarden.
Afgelopen tien jaar moesten we ook geregeld tegen vooroordelen opboksen. Vooroordelen ten opzichte van vrouwen in het bedrijfsleven, Randstadse vooroordelen ten opzichte van Brabanders, vooroordelen over dames die een PR-bureau(tje!) runnen. Maar al die vooringenomen meningen raakten ons niet echt. Hier speelden onze passie en geestdrift een hele grote rol. Wij waren trots op wat we deden en we geloofden altijd heilig in ons eigen kunnen. Bovendien wisten wij meestal met onze nuchtere kijk, enthousiasme en onze kennis de vooroordelen heel snel uit de wereld te helpen. En vaak zagen we ook wel de humor ervan in.
Karen en ik hebben ons als ondernemers enorm ontwikkeld de afgelopen tien jaar. Maar ook het communicatievak is natuurlijk veranderd. Toen we onze eerste klanten hadden, waren onze mediarelaties bijvoorbeeld vooral redacteuren van geprinte media; kranten en magazines. Tegenwoordig zijn digitale media niet meer weg te denken. En social media, die waren nog maar net in opkomst. Vandaag de dag kunnen we niet meer zonder in ons vak. Toch is er ook weer niet zoveel veranderd. Nog steeds bestaat onze hoofdtaak uit het vertalen en vertellen van de verhalen van onze opdrachtgevers. Tien jaar geleden hielden wij ons vooral bezig met de vraag: welk verhaal wil je vertellen aan welke doelgroep en waarom? En die vraag domineert nog steeds bijna elke dag ons werk. En dat die verhalen nu meer digitaal gedeeld worden dan toen, is een feit, maar verandert in feite niet veel aan ons werk. Toen ik ruim twintig jaar geleden begon in dit vak werkte ik voor een campagne van de GGD met een voetballer die de jeugd wees op het belang van gezonde voeding, toen noemde ik hem een ambassadeur, nu zouden we hem een influencer noemen.
Als we kijken naar de hoogtepunten van 10 jaar TALK ABOUT (en dat zijn er veel!), dan komen we steeds uit op alle mooie momenten met mensen om ons heen. Onze medewerkers, oud-medewerkers en relaties hebben samen met ons TALK ABOUT gevormd tot wat het nu is. In tien jaar hebben we veel mensen leren kennen. En vooral het afgelopen jaar zijn we erachter gekomen dat ontmoetingen met mensen ons de meeste energie en inspiratie geven. Wat we uiteraard dit jaar helaas dus moesten missen.
De omgang met mensen maakt voor ons écht het verschil. En dan is het superfijn om op de juiste momenten de juiste mensen te ontmoeten. Onze eerste medewerker bijvoorbeeld en onze eerste klant, maar ook de zesde medewerkster of de 23ste klant en niet te vergeten onze leveranciers. Echt iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Wij hebben daarin ook gezien en geleerd wie er bij ons passen. We leggen de lat hoog, willen de hoogste kwaliteit, maar dat is niet altijd makkelijk voor iedereen om ons heen.
Het lijkt er echter heel erg op dat wij op dit moment het ultieme team om ons heen hebben gecreëerd, zowel zakelijk als privé. Dat geeft ons heel veel plezier en laat dat nu net één van de dingen zijn die wij in ons ondermersplan hebben beschreven tien jaar geleden. Een plan wat bovendien maar uit twee woorden bestond: poen en plezier, maar vormde wel de basis voor het avontuur wat Karen en ik elke dag beleven.
Wij zijn enorm trots op ons bedrijf; we werken voor de mooiste opdrachtgevers, van Villeroy & Boch tot NIBC Bank en van Wesco tot Jaga en Van Loon. We hebben enorme coole projecten gedaan, met geweldige resultaten. Maar bovenal mogen we elke dag met plezier onze hobby uitoefenen, dat is en blijft natuurlijk geweldig.
En wat het komende jaar ons allemaal gaat brengen, zien we vanzelf, maar één ding is zeker; het ondernemerschap bevalt ons wel dus op naar de volgende tien jaar.
Natasja Gregorowitsch