Een win-win situatie vinden wij, want wij kunnen studenten bijbrengen wat de praktijk inhoudt, wat het betekent om het vak dat ze in theorie op de opleiding leren echt uit te voeren en welke vaardigheden en activiteiten daarbij komen kijken.
Maar ook om ze te mogen laten zien wat het betekent om een betaalde baan te hebben, om elke ochtend op tijd uit bed te komen én aan het werk te gaan (ook als je ’s avonds een te leuk feestje hebt gehad). Wat betekent het om met een opdrachtgever te overleggen, een journalist te bellen of een leverancier te zeggen dat je niet helemaal tevreden bent. Of zelf van een collega horen dat wat jij hebt bedacht niet helemaal is wat er verwacht wordt. Dat zijn mooie lessen!
Aan de andere kant is het voor ons dus ook een win-situatie. Wij leren heel veel van studenten; ze laten ons zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, de trends en wat hun eigen visie is op ons werk. Soms is dat confronterend, maar meestal heel inspirerend. En juist die wederkerigheid spreekt ons enorm aan.
Vandaar dat ik het een goed idee vond om deze prijs als voorzitter van de jury namens het werkveld te mogen uitreiken. De werkveldprijs is een prijs die Avans jaarlijks uitreikt aan communicatietalenten met een aantoonbaar grote impact in de communicatiepraktijk.
Maar wat is dat precies: IMPACT hebben in de praktijk?
Impact hebben is een breed begrip. Het betekent dat je invloed hebt en dat er resultaat is van wat je doet. Maar ik zou daar wel graag aan toe willen voegen: de juiste impact, want impact kun je al snel hebben en dan heb ik het niet over de gewenste impact. Als je met een bord met de tekst Allez Opi et Omi op het parcours van de Tour de France gaat staan heb je heel veel impact, maar niet de impact die je wenst te hebben.
Impact kan het gevolg zijn van heel langdurig gedegen onderzoek of een grote actie, maar het kan ook veroorzaakt worden door een subtiel gebaar. Een hand op je schouder op het juiste moment of een knipoog kunnen ook grote gevolgen hebben.
De juiste impact hebben is enorm belangrijk, vooral voor het werkveld. En vooral in deze meetbare wereld met ROI’s en SLA’s. Opdrachtgevers willen weten wat de impact is van de activiteiten die je hebt gedaan. Ze willen weten of ze waar voor hun geld krijgen. Logisch, maar zelf ben ik niet zo van de reken en afrekencultuur. Ik ben wel heel kritisch op de juiste impact. Want als er geen goede resultaten zijn, waarom zou je dan iets ondernemen en tijd en geld investeren. Als je de juiste resultaten wilt bereiken, moet je van tevoren goed afspreken wat je doelen zijn.
Het kan uiteraard gebeuren dat je acties soms moet aanpassen als je niet de beoogde resultaten of doelen blijkt te halen, maar dat is prima als je dan uiteindelijk alsnog de juiste uitkomst haalt. Blijf in elk geval altijd kritisch op het feit dat je iets toevoegt met wat je doet.
Dus samengevat mijn 3 korte tips voor meer impact van je acties:
- Denk altijd goed na wat je wilt gaan doen en waarom.
- Wees kritisch en nieuwsgierig.
- Sta open voor nieuwe ideeën of aanpassingen aan je plan.
Tot slot vond ik het heel tof om die leuke jonge communicatietalenten te zien die vandaag hun diploma in ontvangst namen. Allemaal frisse kopjes, strak in het pak, hoog gehakt en met mooie jurken aan. En wat vertelden ze hun eigen verhaal goed; ik was echt onder de indruk (dat kwam ook een beetje door de fijne omgeving: de Grote kerk in Breda.) Maar heel fijn dat er weer zoveel talent onze arbeidsmarkt op komt. Dat hebben we nodig!
En Emma van Dam: je was de verdiende winnaar van de PR- trainingscourse bij TALK ABOUT. Je bent van harte welkom bij ons op kantoor!
Natasja Gregorowitsch