vcvcvcCASE: Villeroy & Boch opent haar deuren voor mediarelaties
Een van de belangrijkste doelen in het PR-vak is media-aandacht genereren voor klanten, om ervoor te zorgen dat zij ‘over de tong’ gaan en dus groeien in naamsbekendheid. Dat doen we onder andere door het zo goed mogelijk onderhouden van onze mediarelaties. En soms betekent dit dat je een stapje extra moet doen: bijvoorbeeld een bijzonder persevent organiseren. Een mooie kans om een stuk beleving te creëren rondom het merk in kwestie.

 

 

 

Onze opdrachtgever Villeroy & Boch viert dit jaar haar 270e verjaardag. En er is nóg een jubileum: al 25 jaar maakt Villeroy & Boch baden en douchevloeren van het eigen premium solid surface materiaal: Quaryl®. Het materiaal wordt sinds 1993 geproduceerd in de fabriek in Roden in Drenthe. 100% made in Holland dus! De meeste (vak)mediarelaties weten dit, maar hebben de fabriek nog nooit met eigen ogen gezien. De fabriek is namelijk nog niet eerder opengesteld voor publiek of de media. Voor ons was het ‘Nederlandse’ jubileum een mooie aanleiding om te onderzoeken of er een uitzondering gemaakt kon worden. En jawel hoor: we kregen groen licht! We nodigden een twintigtal goede mediarelaties (vakmedia én consumentenmedia) uit en organiseerden een inhoudelijk programma, waarbij het bezoek aan de fabriek natuurlijk centraal stond. We legden hierbij de nadruk op Dutch Design. Een mooi ‘haakje’ voor onze gasten. Het event was een succes: de genodigden gaven aan het exclusieve kijkje achter de schermen nieuwswaardig en origineel te vinden en hebben, ieder op eigen wijze, de informatie en beleving gedeeld via hun offline en online kanalen. Waarom kozen wij voor een persevent?

Er zijn verschillende redenen om een persevent te organiseren. Voor ons waren de volgende het belangrijkst:

  • Met een persevent kunnen we het merk Villeroy & Boch eens op een andere manier in de schijnwerpers zetten. Het jubileum vormde hier een mooie aanleiding voor. Door het persevent konden we het merk bovendien echt laten ‘beleven’. De aanwezigen kunnen met eigen ogen zien, voelen en ruiken wat er gebeurt bij Villeroy & Boch. En hoe gepassioneerd er dag in, dag uit gewerkt wordt aan de meest bijzondere collecties en producten. Enkelen van de aanwezigen waren al wel eens op het hoofdkantoor in Duitsland geweest, maar de fabriek in Nederland was voor iedereen tot nu toe ‘onbereikbaar’.
  • Villeroy & Boch is in de badkamerwereld een A-brand. Er wordt dan ook met regelmaat over het merk geschreven. Daar zijn wij als bureau blij mee. Maar natuurlijk is het belangrijk dat we de relatie van het merk met de pers blijven versterken, zodat Villeroy & Boch een zekere gunfactor behoudt. Een kijkje achter de schermen in de fabriek van Villeroy & Boch is uniek en daarmee een ‘bonus’ voor de media.
  • Tot slot hadden we natuurlijk ook een ‘nieuwswaardig verhaal’ te vertellen, dat van de ontwikkeling en productie van Quaryl® in Nederland. En dat is wel belangrijk; je moet echt iets te melden hebben. Onze mediarelaties hebben het erg druk en ontvangen veel uitnodigingen voor vergelijkbare events. Dus als we iets organiseren moet het een ‘not to be missed’ factor hebben. Bovendien moesten we het evenement in de fabriek organiseren (daar ging het immers om) en die staat in Roden; voor de meeste pers in Nederland niet naast de deur. We moesten ervoor zorgen dat iedereen met een voldaan gevoel naar huis ging; Villeroy & Boch moest echt iets te vertellen hebben.

Wie waren er aanwezig?
De doelstellingen voor het persevent waren helder: Villeroy & Boch wilde haar mediarelaties iets unieks bieden waardoor de relatie met de media versterkt zou worden en er meer over het merk wordt geschreven. Bovendien wilden we het verhaal van het unieke Nederlandse product Quaryl® nogmaals onder de aandacht van de consument brengen. Vanuit deze doelstellingen was het heel snel duidelijk dat de doelgroep voor het event heel divers was: we nodigden vakbladen zoals Installatie & Sanitair en Gawalo uit, maar ook de consumentenpers (o.a. Eigen Huis & Interieur) en naast journalisten van de geprinte media mochten ook de online influencers (Stek Magazine, Styling ID en Binti Home) niet ontbreken op dit event. Het event moest echter wel een uniek karakter krijgen; dus we wilden de groep aanwezigen beperken. Bovendien konden we in de fabriek niet meer dan 15 gasten ontvangen. Met een mooie uitnodiging in een spannende cadeauverpakking en een persoonlijke perslobby hierop, nodigden we dus een selecte groep mediarelaties uit. In onze selectie hebben we natuurlijk goed gekeken naar het type medium en de bijpassende doelgroep: passen thema’s als ‘Dutch Design’, ‘technisch kijkje in de keuken’ en ‘ontwikkeling van bijzondere materialen’ hier wel bij? Ook hebben we geluisterd naar de wensen en eisen van onze gasten. Zo gaf vakblad Cobouw aan wel bouw-gerelateerde vragen te willen kunnen stellen. En dus zorgden we voor de aanwezigheid van een insider op dit vlak. 

Programma, presentatie en entourage
We bedachten een interessant en origineel programma, waarbij het bezoek aan de fabriek natuurlijk het hoogtepunt was. Naast het inhoudelijke programma, is ook de entourage en de presentatie belangrijk. Onze gasten moesten zich welkom voelen. Tegelijkertijd moet de presentatie wel passen bij het merk, het type event en degenen die het event organiseren. Gezamenlijk werd daarom besloten dat de entourage verzorgd moest zijn, maar met niet te veel opsmuk. Kleinschaligheid, gezelligheid, gastvrijheid waren de kernwaarden deze dag. En dus werden de gasten persoonlijk ontvangen en wegwijs gemaakt, werd er gezorgd voor goede hapjes en drankjes; natuurlijk uit kopjes van Villeroy & Boch en voorzien van logo. En rolden we geen blauwe loper uit, maar hielden we het bij 2 trossen ballonnen, om het event een feestelijk tintje te geven. Na het fabrieksbezoek namen we de groep mee naar het nabijgelegen landgoed Mensigne om geheel in de stijl van Villeroy & Boch te genieten van een feestelijk glaasje bubbels en uitgebreide high tea. Aan tafel schoven zowel de gasten als wijzelf (het PR bureau), de marketingafdeling en insiders uit de fabriek aan.

Nazorg
Alle aanwezigen ontvingen na het event een goodiebag met daarin uiteraard een leuke attentie, maar ook, en dat is voor ons en voor de aanwezigen minstens zo belangrijk, een goede presskit. De presskit bestond uit een usb-stick met (nieuwe) persberichten en heel veel foto’s. En vooral dat laatste was erg belangrijk. Bij de organisatie van dit persevent zaten we namelijk met één complexe factor en dat waren de bedrijfsregels van de fabriek in Roden. Telefoons of camera’s zijn verboden in de fabriek. En wij weten als geen ander wat journalisten willen tijdens een persevent: juist, foto’s of filmpjes maken. Vooraf regelden we dus dat er recente goede fabrieksfoto’s voor handen waren, die we mochten delen met de pers. Zo konden we toch (bijna) iedereen tevredenstellen. Helaas mochten we geen bewegende beeld delen en dat was voor een enkeling teleurstellend. Na het event hebben wij alle deelnemers nog even persoonlijk gesproken en iedereen was erg onder de indruk en tevreden over het event. Lees hier een mooi verslag over het event. 

productieproces