rbbitCASE: Social media campagne #rabbitshare
E-BRANDS+ wilde met de Rabbit Chair van Qeeboo Nederland gaan veroveren. The Rabbit Chair is een kunststof konijn dat geschikt is als zitmeubel, speelkameraad en decoratieobject in verschillende ruimtes. Er moest beleving gecreëerd worden bij de consument rondom dit project. Er was slechts een klein budget. Aan TALK ABOUT de taak om de consument via free publicity kennis te laten maken met de Rabbit Chair door middel van een social media campagne #rabbitshare en een perslobby bij de traditionele media ter ondersteuning. 

 


Doelstellingen
- Creëer ‘rumor around this new brand and product’ in Nederland
- Naamsbekendheid en beleving creëren rondom de Rabbit Chair van Qeeboo. 
- Het verhaal van Qeeboo geloofwaardig vertellen en interactie tussen publieksgroepen en merk bewerkstelligen. Daarom is er bewust gekozen voor de PR-actie om zo de relatie tussen de publieksgroepen en het merk te beïnvloeden. 
- Het benadrukken van het sociale karakter (sharing de Rabbit Chair) en daarmee een ‘wanna-join-gehalte’ creëren.

Aanpak
Met de social media campagne wilden we op een ongedwongen manier beleving creëren voor het merk Qeeboo. De Rabbit Chair hebben we neergezet als een must-have voor in het interieur van jonge gezinnen. Iets unieks waar iedereen zijn verhaal van kan maken. Emotie en beleving zijn belangrijk en daarom hebben wij een ‘logeerkonijn’ ingezet.
- Opstellen PR-document met uitgangspunten inclusief concept voor de social media campagne.
- Het ‘logeerkonijn’ (de Rabbit Chair) opsturen naar een social influencer. Het konijn heeft een kaartje aan zijn oor met de #rabbitshare en de vraag of hij mag blijven logeren. De dag ervoor is er een mail gestuurd naar de influencer met de uitleg. 
- De social influencer houdt ons op de hoogte door foto’s te plaatsen op Instagram met #rabbitshare. De influencer is vrij in het bepalen van wat ze met het konijn willen doen.
- De social influencer mag het ‘logeerkonijn’ na een week doorsturen naar een andere influencer, zodat de reis, als een soort kettingreactie, verder gaat. 
- TALK ABOUT is verantwoordelijk voor het managen en monitoren van social media. Zo kunnen we zien waar het ‘logeerkonijn’ is. 
- TALK ABOUT is verantwoordelijk voor het doorposten, reageren, liken van de posts van de influencers. 
Ter ondersteuning van de social media campagne heeft TALK ABOUT ook nog twee persberichten ontwikkeld. Deze berichten zijn door middel van een perslobby extra onder de aandacht gebracht.

Resultaten
De resultaten zijn gemeten binnen zeven weken:
- In zeven weken tijd 30 posts bij zeven verschillende relevante bloggers en Instagrammers.
- Ruim 3000 likes en 215 reacties. 
- Vijf unieke blogs
- Vijf facebookposts door de influencers. 
- Opgepakt door onder andere regionale dagbladen en Italië Magazine.
- Ook voor TALK ABOUT was er mooi resultaat, namelijk een eervolle vermelding in de categorie ‘interactief, digitaal & sociale media’ van de Communicatieprijs Brabant.

Inge Kamminga                                                            Dirksdotter                                                                 Mamasophakken

Schermafbeelding 2017-11-22 om 12.25.50           dirk           mamaophakken