Jaga feel free toCASE: Jaga feel free to... change
Jaga levert wereldwijd innovatieve verwarmingsconcepten. Innoveren is belangrijk voor hen. Steeds wordt er gezocht naar verantwoorde en vernieuwende technieken om te verwarmen, koelen en ventileren. Daarbij staan techniek en esthetiek centraal. Jaga voelt zich niet gebonden door tradities en durft regelmatig ‘out of the box’ te denken. Voorheen lag de nadruk voor sales, marketing en communicatie bij Jaga op de zakelijke markt. In de komende jaren wil Jaga Nederland meer naamsbekendheid bij de Nederlandse consument.



Doelstellingen
- Op een creatieve en innovatieve wijze verhogen naamsbekendheid in Nederland.
- Het bewust maken dat een nieuwe radiator eenvoudig te realiseren is in elk interieur.
- Het communiceren van de relevantie en voordelen van een verwarmings-, koelings- en ventilatiesysteem van Jaga.
- De radiator als interieurobject positioneren. Een radiator is niet alleen onmisbaar, maar ook een echte eye-catcher.

Aanpak

I. Fase 1: (her)ontwikkelen/bouwen van het merk De nadruk in deze fase ligt op het opbouwen van het merk als consumentenmerk. De voorbereidingen voor PR-acties.
- Creatieve sessie en Concept ‘FEEL FREE’ Voor de start van de PR-activiteiten heeft een creatieve sessie plaatsgevonden om de gewenste merkbeleving te bepalen. Belangrijke vragen waren ‘wie is Jaga’, ‘welke uitstraling past bij dit merk’, ‘hoe vertalen we de ‘gewenste’ identiteit naar een stijl en hoe verwerken we die stijl in communicatiemiddelen’?

Middel: associatieoefening en een moodboard.
Vanuit de creatieve sessie is het concept FEEL FREE ontstaan. Dit out-of-the box en onderscheidend marketingcommunicatieconcept fungeert als kapstok voor alle communicatie-uitingen. Nadat het concept was vastgesteld, is een PR-uitgangspuntendocument opgesteld en zijn vervolgens onderstaande middelen ontwikkeld en ingezet: 
- Het bestaande logo (B2B) is gerestyled, zodat het beter bij de uitstraling van het nieuwe FEEL FREE-concept past.
- Naast de bestaande B2B website (www.jagapro.nl) is een consumentenwebsite gemaakt (www.jaga.nl) in de juiste sfeer en met de juiste info.
- Het is essentieel om intern over de nieuwe aanpak te communiceren. Hiervoor is een interactieve interne meeting voor het personeel georganiseerd.
- Medialijsten inclusief key-media.
- (Her)introductie via persberichten en persoonlijke mailingen.

II. Fase 2: laden van het merk De nadruk in deze fase ligt op de inhoudelijke lading van het merk. Content is hierbij leading. 
- Opstellen en verzenden vervolgpersbericht.
- Diverse thema persmailingen.
- Canvassen relevante media.
- Initiëren en coördineren product loan en product placement. 
- Redactiebezoeken.
- Persreis naar de fabriek in Diepenbeek (BE).
- Inzetten relevante social media (Facebook en Pinterest) voor het genereren van free publicity (b.v. bij bloggers) en voor de directe communicatie met consumenten.

III. Fase 3:  continuering PR-activiteiten Er wordt in deze fase actief en gestructureerd gecommuniceerd met de (on- en offline) pers. Bovenstaande acties en middelen worden gecontinueerd. Daarnaast worden er aanvullende activiteiten geïnitieerd, zoals een Stylistendag op de fabriek in Diepenbeek.

Resultaten
- Uitgebreid artikel (2/1) in de landelijke kranten van Wegener en een artikel in de Volkskrant.
- Aandacht voor Jaga radiatoren in interieurmagazines en –blogs en lifestylebladen zoals Stek Magazine, Vriendin, interieurinspiratie.nl, wonenwonen.nl, wonenonline.blogspot, lifestyle.blogo, wonen.nl,  NL Bruist.